Canal Blogues

Exilio.

Palabras enrededadas - 21 Mayu, 2015
A soledade del exilio
é aínda máis dura
condo estás na casa.
Estás na casa
e, con todo,
estás tan
           tan llonxe.

A soledá del exilio
é  aínda máis dura
condo sabes que poderías estar
aínda moito máis llonxe;
tan
    tan llonxe
que marea pensar nello.

A soledade del exilio
é realmente dura
condo te soñas llonxe,
mui
     mui llonxe;
noutros mundos
de outras xentes.

Mundos de xentes extrañas
de extrañas falas,
de extrañas roupas,
guapos cantares
e exóticas comidas
(falo tamén de gastronomía).

A soledade del exilio
é aínda máis dura
condo non hai nin Reino
                                  (nin República)
nos Célos nin na Terra
que espere por daquén desterrado;
desterrado de sí mesmo.
Categoríes: Canal Blogues

Podemos, tú antes molabas

La radio interior - 20 Mayu, 2015

Se diría que el último año ha durado veinticuatro meses. Nada es lo que era hace un año, y sorprendentemente ha aumentado el número de personas que desearían que todo volviera a ser como hace un año. La culpa es, cómo no, de Podemos. Añoran los palmeros del PP aquella época, no tan lejana, en que no tenían que esconder su logotipo en la propaganda electoral. Los turiferarios del PSOE añoran los buenos tiempos en que su intención de voto caía en picado pero no tenían que esforzarse en parecer lo que no son. En Izquierda Unida hay quien añora la época en que sus dirigentes no se vapuleaban en público, pero para eso hay que remontarse a 1986 y en aquel entonces, doy fe, Podemos no existía. Salvo de esto último, Podemos es responsable de todos los males recientes de la política española. Ojalá no hubiera aparecido nunca.

Se da también un género de añoranza que busca en Podemos lo que hace un año, más o menos, se imaginó que Podemos era o podía ser. Y por supuesto no faltan quienes añoran ese verano del amor en que Podemos, sin candidatos, ni programa, ni convocatorias electorales, rozaba la mayoría absoluta en todos los sondeos.

Hasta aquí, la vox populi. Que en buena medida sigue siendo, al igual que hace un año, lo que los medios difunden y las encuestas cuantifican, aunque siga sin estar claro cuáles son las fuentes de unos y de otras. Un siniestro guión, con su chispa de ingenio, que está influyendo sin duda en la opinión pública, pero que no puede tomarse como instantánea de un momento histórico. Los poderes fácticos han tardado en reaccionar, pero lo han hecho, y se han esmerado en seguir estrictamente los consejos de la Escuela de las Américas en cuestiones de contrapropaganda. No tiene mucho sentido replicar, salvo que uno sea propietario de un periódico, y ni siquiera: aquellos que se acercaron a Podemos atraídos por el dulce aroma del éxito, o por el lenguaje altisonante en materia de castas, volverán a hacerlo el próximo 25 de mayo si Podemos obtiene un buen resultado este domingo, y de lo contrario pasarán a engrosar las filas del desencanto militante, solo que con un nuevo partido que añadir a los de siempre. Podrá sonar despectivo, incluso a alguien le parecerá contraintuitivo, pero el éxito a cualquier precio no es un objetivo legítimo en política: los cambios políticos se apoyan en cambios sociales, y si no hay una base social que los sustente, los primeros serán tan duraderos como un castillo de arena.

Poco a poco iremos viendo cuánto hay de arena y cuánto de cemento en la base social de Podemos, pero es pronto para hacerse una idea. Y lo es porque se dan en estos momentos tres factores que, combinados, no permiten diagnosticar cómo estamos: 1) la contraofensiva mediática, 2) lo reciente (y complejo) de los procesos de organización interna de Podemos, y 3) lo vertiginoso (y no menos complejo) de los procesos electorales en marcha. Hacer conjeturas en esas circunstancias es perder el tiempo.

No es perder el tiempo, en cambio, contribuir a que la burbuja explote de una vez: reconocer que, efectivamente, Podemos está compuesto por personas, de hecho es el único partido, que yo sepa, donde no se ha reservado el derecho de admisión, y eso conlleva unos riesgos, el primero de ellos, y no el menos importante, ser una imagen fiel de la sociedad en que vivimos y de la gente que la compone. Podemos no nació para mejorar la naturaleza humana, ni para expedir certificados de pureza, y si nos ha defraudado darnos cuenta de que también entre nosotros hay gente mezquina, y si resulta que Podemos nos gustaba porque no conocíamos personalmente a Pablo Iglesias pero ya no nos gusta porque sí conocemos en persona al secretario general de nuestra localidad y es un perfecto gilipollas, lo que estamos haciendo entonces es aplaudir lo que ya había, a saber: una partitocracia separada de la gente corriente por una muralla de asesores de imagen.

Bajar de esa nube de efervescencia emocional será, entonces, hacerlo con todas las consecuencias, y asumir que no éramos más puros hace un año, cuando no habíamos traicionado ningún ideal evanescente ni habíamos conseguido que el tonto del pueblo acaudillara una CUP. Será asumir que hace un año ni el PP ni el PSOE estaban dispuestos a ceder un milímetro en su plan de invasión del bolsillo ajeno y que no dudarán en recuperar el terreno perdido a poco que perciban la menor flaqueza. Será, en fin, no dar por sentado que en las catacumbas vivíamos mejor, porque estábamos a dos telediarios de que nos desahuciaran también de las catacumbas.

Tengo cuarenta y cinco años. Nunca antes había visto a las elites de este país comportarse de la forma en que lo están haciendo: con vileza, con torpeza, con miedo. Nunca había asistido a un espectáculo tan bochornoso como el que están dando los beneficiarios del régimen, sabedores de que, esta vez, no habrá pactos en restaurantes de lujo que garanticen sus puestos de trabajo. No es la primera vez que me miran con la agresividad de quien, sin dudarlo, me pegaría un tiro, pero sí que es la primera vez que detrás de esa mirada se oculta la certeza de que no habrá balas suficientes.

En la novela Jonathan Strange y el señor Norrell, John Segundus hace una pregunta: desea saber “por qué los magos modernos no eran capaces de practicar la magia que describían”. Es la misma pregunta que muchas personas llevábamos años haciéndonos, solo que referida, no a la magia en sí misma, sino a la política entendida como arma de construcción masiva, no como postureo de almas bellas instaladas en la marginalidad de lo simbólico. Lo que a muchos nos atrajo de Podemos fue que por fin era posible hacer magia. No importa que por el camino hayamos descubierto algunas verdades sobre el comportamiento humano. Nuestra responsabilidad no es hacia los errores del pasado, sino frente a los terrores del futuro. Toca ejercerla sabiendo que el momento es ahora.


Categoríes: Canal Blogues

25 de Maio.

Palabras enrededadas - 20 Mayu, 2015
p { margin-bottom: 0.25cm; line-height: 120%; }a:link { }
p { margin-bottom: 0.25cm; line-height: 120%; }a:link { }
Era maio de 1808 e el Exército francés invade el Reino de España. Probablemente podemos falar da historia de úa das invasiois máis ridículas del mundo, e é que España ábrelle as portas del reino aos franceses para que Napoleón invada Portugal, reino aliado del Reino Unido, enemigo acérrimo de Francia e de España. Entonces Carlos IV e Fernando VII andan a palos entre ellos pol poder de este reino e van pedirlle a Napoleón axuda, cadaquén para a súa causa, e Napoleón, que era ben cachondo él, dizlles «nin para un nin para el outro, para el meu irmao Xosé».

Era maio de 1808 e as tropas francesas invaden este reino. Era maio de 1808 e a ciudade de Uviéu sale ás rúas, encabezados por dúas mulleres, Xuaca Bobela e Marica Andayón. Era maio de 1808 e a Xunta Xeral, que andaba reunida de casualidade por aquellas fechas, lle declara a guerra a Napoleón. Era maio de 1808 e a Xunta Xeral organiza un Exército asturiano, manda embaxadores al Reino Unido e encarga a Xovellanos a creación de úa bandeira para Asturias (España ainda non la tía, la que conocemos como a bandeira de España era, en aquel entós, a bandeira da Armada española).

Era maio de 1808 e a Xunta Xeral ponlle cara a Real Audiencia (el órgano dependente de Madrid). Era maio, e, por suposto, aquella non foi úa revolución socialista, nin foi úa declaración de independencia, pero si foi úa mostra de soberanía.

É maio del 2015 e el mundo, obviamente, cambiou moito. Caeu el Réxime Vello e triunfaron as democracias burguesas. É maio de 2015 e, como pasou históricamente, moitos asturianos e moitas asturianas reivindicamos ese 25 de Maio como Día de Asturias, ou como Día da Soberanía Asturiana, ou como... En colquera caso, como un día reseñable nel noso calendario político, como úa data en colorado na que salimos ás rúas a reclamar a soberanía necesaria para el desenvolvemento del noso poblo. Porque os poblos namais se desenvolven nun marco de soberanía, esto é, nun marco nel que se xenera poder popular, nel que el poblo, como na Grândola del cantar, é quen máis ordena, quen é amo dos sectores estratéxicos da economía, quen é amo da vivenda, quen é amo das decisiois políticas que se toman, de cómo se esplotan os recursos, de qué políticas educativas se fain... E, en definitiva, nun marco nel que el poblo é quen a lliberarse del discurso dominante que non poucas veces fai que quira as cadeas.

É maio de 2015 e a Xunta Xeral está ausente da política asturiana. É maio de 2015 e a Xunta Xeral non ten ningún interés en abrir marcos para a soberanía. É maio de 2015 e non hai nada que nos faiga pensar que a partir del 24 vaia haber úa estructura na Xunta que aposte por úa visión non sucursalista de Asturias. 

É maio de 2015 e chega el 25, ese día que ven despois del 24, e a esquerda soberanista asturiana sale á rúa a reivindicar úa Asturias ama de sí mesma e, por qué non dicillo, a ensinarse. A ensinarse, porque é preciso que a sociedade asturiana, allea por completo al noso discurso, vexa que a esquerda soberanista está aí e que, ademais, ten un proxecto político que ofertar. Un proxecto en construcción, discutible, matizable... pero un proxecto lexítimo e aceptable. Un proxecto, porriba de todo, nel que (e esto non pode dicirse de todos os proxectos) todos temos daqué que dicir e daqué que aportar.

É maio de 2015 e a esquerda soberanista quer pensar en maio de 2016, 17, 18... É maio de 2015 e está todo por fer. É maio de 2015 e non podemos esperar que as soluciois aos nosos problemas veñan de úas intituciois que vai moito que nos están dando as costas. É maio de 2015 e as rúas están cheas de xente que quer fer e traballar. De xente que ten agallo. É maio de 2015 e está todo por fer, pero temos as ferramentas necesarias para fello.

É maio de 2015 e el soberanismo de esquerdas convoca úa concentración delantre da Xunta Xeral (c/ Fruela, 13) na que imos reivindicar úa Asturias xamais vencida.

A traducción del texto que dende La Llegra se amañou para acompañar a convocatoria é esta: 

Este lúis 25 de maio, ás 19:30h femos un chamado a non esqueicer, a salir á rúa e defender, 207 anos despois del levantamento de 1808, a soberanía popular asturiana para cambialo todo.
En 1808, despois da invasión francesa, prodúcense us feitos que alcanzan el carácter de revolucionarios nel noso país.
A Xunta Xeral declárase soberana, declara a guerra al imperio económino e militar del sou tempo, Francia, envía embaxadores asturianos a Inglaterra e crea a bandeira asturiana e el Exército Defensivo Asturiano. E para que pasasen estos feitos históricos, el puxo popular nas rúas foi determinante: mesmo coa participación de dúas mulleres, Xuaca Bobela e Marica Andayón, como dos estudiantes da Universidade.
Pero nun hemos quedar namais nel recordo e a señardade. Hemos de anovar e seguir dotando de contido e de sentido a esta data e al Asturias que nos rodea hoi, en 2005.
Vivimos el Asturias del paro, da emigración forzada que deixa el país ermo, da reconversión industrial permanente, da falta de deretos colectivos e individuales. Vivimos el Asturias del auto-odio, da negación e ridiculización de lo propio, da desaparición dos sectores productivos clásicos del país, del patriarcado que se ceba cola metade del noso poblo. El Asturias dos desaloxamentos, dos EREs e dos postos de traballo cadaldía máis precarios, da sanidade e a educación cada volta máis deterioradas e en peores condiciois lo mesmo para os traballadores e a traballadoras que para os usuarios e as usuarias. El Asturias del especulación urbanística e a depredación selvaxe del país, da recapitalización da banca, da corrupción e as redes clientelares, del despoblamento del mundo rural. El Asturias que pasa frío porque non pode pagar a enerxía que se produce a montois.
Pero ante este panorama tamén hai outra Asturias. La que luita, la que fala nas súas linguas, la que caltén espacios populares. El Asturias que está nas rúas, la que se moviliza contra a represión, la que se auto-organiza en colectivos de traballadores contra os despidos. Laque é heredeira da memoria e a resistencia popular na larga noite del franquismo. La que defende el territorio e aposta porque as que marcharon volvan e las que están aquí non teñan que marchar. La que mira por un modelo productivo propio, axeitado con procuro al noso medio ambente. La que cre nas redes de consumo cercano. La que aposta pola multiculturalidade e el intercambio e non pola imposición aculturizadora. La que quer traballar para vivir e non vivir para traballar. El Asturias que quer outra Asturias.
En ano pasado, despois de emprincipiar a dinámica aberta dos bloques unitarios soberanistas en movilizaciois, convocáramos úa concentración delantre da Xunta Xeral que, coa escusa de ser xornada de reflesión, foi prohibida pola Xunta Electoral Central. Nada máis exemplificante da situación na que está este país.
Agora, como en 1808, tócanos chamar a concello. Tócanos ser a Xuaca Bobela, a Marica Andayón e os estudiantes de 1808 dos nosos tempos. Tócanos empuxar pola soberanía popular asturiana. Para cambialo todo.
El 25 de maio,
Asturias Xamáis Vencida!Boliga Asturias libre!






Categoríes: Canal Blogues

Sobre el Día das Letras Gallegas.

Palabras enrededadas - 19 Mayu, 2015
p { margin-bottom: 0.25cm; line-height: 120%; }
Nel país vecín vein de celebrar, vai dous días, el Día das Lletras Gallegas. Úa reivindicación que deste llado del Eo non parece ter ningúa trescendencia (como non parece tello deste llado de Frexulfe el Día das Lletras Asturianas, e é que al final el discurso dominante cómenos), núa clara desconexión entre os falantes e escribintes de gallego en ambos países (dalgún podería reseñar que tamén hai úa evidente desconexión a os dous llados del Miño, e esa é úa realidade que non imos negar aquí).
Nel país vecín vein de celebrar un día que é reseñable por dúas razois. Por un llado porque é el día institucional para celebrar a escritura nesta llingua e a reivindicación de normalidade para esta llingua nel Reino de España (a niveles prácticos a reivindicación de normalidade queda namais en Galicia). Por outro llado porque a institución que supostamente lidera esta celebración, a Real Academia Galega, e a sociedade civil gallega déronse ás costas (ou mellor dito, a RAG deulle as costas á sociedade civil gallega) e dende a institución decidiron dedicar el Día das Lletras Gallegas a un franquista que, ademais de delatar a varios galleguistas durante a dictadura, traballou para manter el gallego como llingua subsidiaria de castellán. Mal coñazo, non sei en que estarían pensando na RAG.
A cousa é que, ante esta perspectiva, a sociedade civil gallega decidiu convocar el sou propio Día das Lletras, dedicándollo á literatura tradicional. E é que a final, en colquera llingua, os escritores son mui importantes para colquera proceso de normalización, e, por suposto, para a creación literaria, pero ben de veces esqueicemos el valor que ten a literatura tradicional, el valor de transmisión da llingua que tuvo e ten a literatura tradicional, esos contadores e esas contadoras de historias, chistes, romances, canciois... que anónimamente foron mantendo vivas as llinguas as culturas, as identidades... Sen los que os escritores non serían naide e nada poderían fer.
Al final hai que mirar el llado bon hasta ás cousas máis malas, e é que ante úa Academia gallega que quer conmemorar a un franquista, hai úa sociedade civil que quixo máis conmemorar a literatura tradicional. Dende Asturias hai que lamentar que, hasta agora, non fóramos a pensar en fernos eco, anque fora mínimamente, dun día que conmemora as lletras nesta llingua que é, tamén, nosa. E é que non é el primeiro ano que se llegan a ouguir insinuaciois da necesidade de participar de dalgún xeito desta celebración dende Asturias, pero como tantas outras cousas queda sempre augua de ovos.
Hai quen pensa que dende el Eo-Navia temos que escoller se queremos participar del Día das Lletras Asturianas ou del Día das Lletras Gallegas, llegando a xurdir úa extraña pergunta, qué son as lletras gallegas ou as lletras asturianas?Non vai tanto na Pola Siero houbera úa mesa redonda sobre lliteratura asturiana/lliteratura de Asturias, con autores en llingua asturiana, gallega e castellana. E a pergunta era esa, qué é a literatura asturiana? Non parecía que tuvera mui claro se a literatura escrita por asturianos en llingua castellana era ou non literatura asturiana, anque naide parecía dudar que a etiqueta lle quedara ben a os escritores en gallego-asturiano. Pola mía parte, téñolo mui claro, se a literatura asturianaé la que se fai en Asturias, un autor en castellano ou en wolof que fai literatura en Asturias, fai literatura asturiana. Se a literatura asturianaé la que se fai en llingua asturiana, un autor que escribe en gallego en Asturias non fai literatura asturiana, pero si la fai un autor que, en Lleón, por caso, escriba en llingua asturiana.
Máis alló da definición de literatura asturiana, literatura gallega, lletras asturianas, lletras gallegas, cabe destacar que el Día das Lletras (xa as gallegas, xa as asturianas) é un día de conmemoración lingüística, pero tamén é un día de reivindicación política. Nel caso asturiano é, sempieternamente, el día da reivindicación da oficialidade. E en ese sentido é máis que evidente que os asturianos de llingua gallega temos a nosa reivindicación en Uviéu (non parece ter moito sentido manifestarnos pola oficialidade da nosa llingua en Santiago, nin pola escolarización, nin pola normalización social que ten que xestionar el Goberno asturiano e lexislar a Xunta Xeneral), polo que a presencia da xente del Eo-Navia en Uviéu el Día das Lletras Asturianas parece máis que razonable. Por outra banda, dende el entendemento de que as comunidades lingüísticas que forman parte de distintas comunidades políticas non tein que tar aislladas entre si (úa recomendación que, por certo, xa fixera a UNESCO vai ben de anos), non parece nada extraño que a xente del Eo-Navia pudéramos tar en Santiago el Día das Lletras Gallegas, ou que se pudera fer dalgún acto en Asturias, particularmente nel Eo-Navia, este día (como se fai tamén nel caso das Lletras Asturianas). De feito, a naide parece sorprenderlle que todos os anos se desplace xente del País Lleonés a Uviéu a participar del Día das Lletras Asturianas, e todos parecemos entender que non se debe namáis a úa cuestión de solidaridade. Esto é, non é lo mesmo que haxa bandeiras de Castella ou de Canarias en Uviéu el Día das Lletras Asturianas (que las houbo este ano) que que haxa bandeiras de Lleón, onde comparten llingua (as dúas llinguas, en realidade) con Asturias.
Como sempre, neste blog preténdese fer análisis en clave asturiana e en clave eonaviega (se me permitides el xentilicio, que tampouco é que acuñara eu), e en esa clave miramos para el día das nosas lletras nel país vecín. Quiciabes pouco a pouco tendamos máis pontes que, como a Ponte dos Santos, salten el Eo e comuniquen estos dous países nun traballo conxunto pola dignificación lingüística. Como todo, se non é, haberá que fello.
Categoríes: Canal Blogues

Carmina Trisquel

Diarios de Yoni - 19 Mayu, 2015


Categoríes: Canal Blogues

La Olivina del día

Trabayu de Campu - 18 Mayu, 2015

Nel aniversariu d’aquel cementeriu decidieron facer “día de tumbes abiertes”.

Categoríes: Canal Blogues

Nicolasa (Mieres) - Monte Llosoriu - Picu Siana

Camudando'l camín - 18 Mayu, 2015
8 de Febreru de 2015

Track: Nicolasa (Mieres) - Monte Llosoriu - Picu Siana


Siguimos en plena temporada ivernal, con grandes ñevaes y anque los últimos díes nun ñevó muncho, sí que tuviemos temperatures baxes y nun cola res del paquetón blancu que tenemos nos montes astures.

Les planificaciones del GM Xuan de la Borrina, llévanos a tener un mes de Febreru más aseláu en comparanza colos otros meses y tan sólo tendremos una ruta en tol mes, pasando a tres rutes nel mes de Marzu.

Poro, un domingu de primeros de Febreru, Haritz y yo falamos de salir a la ñeve. El día ta fríu, pero paez que dalgo podremos facer escoyendo pente les cotes baxes de cordales centrales d'Asturies, garrando pa la ocasión el monte Llosoriu.

Partimos de Nicolasa nel conceyu Mieres
Esti monte que bien pudiera nomase tres conceyos como tantos n'Asturies fai llende nos conceyos de Mieres, Morcín y Riosa, saliendo nel nuesu casu dende'l barriu de Nicolasa al llau del pozu mierense del mesmu nome.

Asína que saldremos de Xixón pela autovía minera hasta Mieres del Camín, pa tirar en direición Uviéu, saliéndonos hacia'l pueblu d'Ablaña, siguiendo les indicaciones del pozu Nicolasa. Pasáu'l pozu, dexamos el coche nun "picaderu" jeje y salimos per carretera hasta'l crucie pente Conforcos y el Yenu La Tabla.

Xubimos con una ablucante capa de ñeve hacia Conforcos
Nel nuesu casu xubiremos hacia Conforcos y namái entamar a caleyar llevaremos la primer sorpresa al topanos de frente con un corzu perseguíu por Kíla, baxando los dos a fueu pela pista y llevándonos un bon sustu Haritz y yo.

Magar de les rises, siguimos alantre pela pista metíendonos de llenu no que nómase como monte Llosoriu. Pocu tiempu tendremos de caleyéu relaxáu ya que magar de superar cien metros d'altor dende qu'entamáremos la ñeve cubre tola pista obligándonos a abrir buelga por turnos.

Pasaremos pela mandrecha de les cabañes de Conforcos y fadremos milenta envueltes nel camín, demientres la borrina y un día pelín gafu sigue acompañándonos nel nuesu andar. Kíla va pasándolo teta y pel momentu corre como una lloca pela ñeve.

Ascendemos con dificultaes hacia'l colláu La Vara
Magar d'una horina de camín, aportaremos a los 800 m d'altor na Mayá la Vara, onde diremos viendo'l final de la pista nel colláu baxo'l Picu Cueva'l Payigu. Nesi col.láu, podremos tirar hacia'l col.láu la Vara o xubir direutos per Viescarrionda hacia'l cumal del Picu Llosoriu.

Nun sedrá cenciellu y si llevamos más d'hora y media bregando na ñeve, esta cabera parte sedrá na que más fondura de ñeve tendremos. Aún así, como tenemos la ñeve ventiada podemos avanzar mediánamente bien, anque Kíla nun lo pasa tan bien, pegándose pelotes de ñeve nos pelos de la barriga.

Garramos l'arista final hacia'l Llosoriu
Kíla con dos quilos colgando a mou de perendengues na barriga, Haritz y yo, facemos el prestosu crestéu final hasta'l vértice del Llosoriu raspiando los 1000 m d'altor. Siguimos ensin ver absolútamente nada y tira un vientín fresquín que nos fae escapar d'ellí cuanto antes.

Cume nel xeláu Monte Llosoriu (994 m)
Colamos del cumal contentos, faciéndose duros los 5 km abriendo buelga durante dos hores, pero aportónos l'esfuerzu un monte guapu, que suponemos muncho más guapu si viésemos dalgo más d'él, pero de toes toes, los nuesos pasos pela arista pasando al llau de delles peñes diónos la impresión d'un cumal bien prestosu.

Ensín mas, facemos la mesma baxada per Viescarrionda y como vamos mui bien de tiempu, decidimos siguir cordal de Gallegos alantre col envís d'encumar otru picu con vértice xeodésicu, el Picu Siana.

Baxamos pel cordal de Gallegos hacia'l de Siana
Pa ello, descenderemos hacia la Col.lada Pozalbal, pa siguir demientres el día dispónese a abrir, hacia Peña Rigá, onde apaecen marques de dellos pequeños percorríos. De Peña Rigá, baxaremos hacia la campa Rañaoriu bordiando'l picu Rañaoriu pela manzorga.

Ascendemos al vértice del picu Siana enriba de Mieres del Camín
Cola ñeve blando y el sol allumando facemos el cumal del picu Siana de (694 m), con vistes hacia Mieres del Camín embaxo nuesa. Entá quédanos una llarga baxada, asína que nun perdemos munchu tiempu mirando pa picos como la Gua o L'Escobín y entamamos el descensu.


Baxaremos pel Llanu la Tabla hacia Nicolasa de nuevu

Baxaremos dexando la Campa Roíles a la mandrecha, hasta aportar envuelta tres envuelta hacia'l valle de Conforcos baxando primeru pel Yanu la Tabla y cruciando la riega la Tabla con vistes hacia'l pozu Nicolasa.

Con casi 4 hores y media de ruta, casi 13 km de ruta y casi 800 m de desnivel acumuláu pente la ñeve dafechu, garramos de nuevu'l coche pensando en dir a tomar un merecíu vermú en Xixón, ya que como ruta mañanera tuvo más que bien.

Que vos preste!

Despedímonos col Pozu Nicolasa en tierres mineres
Categoríes: Canal Blogues

Debullando perlas.

Palabras enrededadas - 18 Mayu, 2015
A todos os nenos e a todas as nenas que vein a os almorzos e al apoio escolar.
A todos os nenos e a todas as nenas que non vein.
Al meu sobrín. 
Se de todas as perlas 
que el mar esconde
puidera coller sólo úa,
collería todas as perlas
que esconden os vosos pequenos
                                               xigantes
sonrisos.

Collería todas as perlas
que brillan infinitas
nos vosos ollos de sorpresas
                                        de perguntas.
Todas as perlas collería
por fer con ellas úa coroa
para vos coroar.

Úa coroa que fose helmo
para que ellos,
los dos brazos al aire,
los das fames sangrantes,
los das mortes galopantes
non vos puideran nin alcanzar
nin poer a mala coroa
de espinas,
de sacrificios infames,
de sacrificios e fames,
de noxentos latrocinios
que rouban el toucín de célo
das vosas barrigas de ánxeles.

Se de todo el ouro que a terra enterra
puidera un granín guardar,
arrancaríalle á terra todo el ferro
para fer miles de millois de espadas
para cortar as inmundas gorxas
que engullen futuros
e enchen de fame os ollos.

Os ollos vosos
de sorpresas 
                de perguntas
                                 de sonrisos.

Os ollos que alimentan el meu soño.
Os ollos que arroupan el meu sono.
Os ollos que acougan a conciencia del home
demasiado conscente para ser vil,
demasado covarde para ser home.     
Categoríes: Canal Blogues

Regionalismo y Arraigo (fragmento de Alain de Benoist)

Nacionalismu Asturianu - 18 Mayu, 2015
Tomado de la páxina de Facebook A texer"En nuestros días falta un marco para la afirmación del individuo. La patria es el territorio de un pueblo y la tierra de los padres. El pueblo no es un concepto abstracto, ni la patria una escuela filosófica. Se trata de realidades concretas. Pero en Francia, para las minorías étnicas, la patria no puede identificarse por entero con una nación que a lo largo de la historia les ha robado tantas veces su alma. Esta evidencia es la que, desde fines del siglo pasado, encarna el regionalismo. «La palabra región -dice Eric Le Naour- marcha hoy en vanguardia de las ideas renovadoras de Europa.» (L’Avenir de La Bretagne, marzo de 1971.) Esto se debe a que la región es en concreto algo que la nación no essiempre: el marco en que se afirman las culturas minoritarias. Regionalismo y etnismo son los nombres modernos del eterno renacer de las patrias carnales.Soy muy partidario del regionalismo, e incluso del autonomismo (que no hay que confundir con el independentismo), pero les asigno unos límites. Ante todo, la región no es un fin en sí. Lo es sólo en la medida en que permite un verdadero arraigo; aunque este arraigo puede adoptar Múltiples formas, que en último extremo se reducen a cierta autenticidad. Una región que toma conciencia de sí misma tiende a volver a encontrar, por definición, su personalidad; es decir, sus rasgos distintivos y sus afinidades. A este respecto, cualquier política, cualquier vía de acceso puede ser buena. Excepto, por supuesto, la que contradice por su propia naturaleza tales intenciones.Y, sin embargo, como nuestra época no repara en contradicciones, a veces asistirnos a ese curioso espectáculo. Movimientos que dicen buscarse a sí mismos se entregan a corrientes ideológicas que les son extrañas. Los mismos grupos que proclaman el derecho a la diferencia y hacen de su región un caso particular, se alienan con segundas intenciones o sin ellas, a ideologías igualitarias, niveladoras, cuyos principios se oponen radicalmente a las ideas de diferencia y autenticidad. Hay en esto algo tan chocante como inadmisible. Regionalismo y marxismo, más que concordar, se dan de patadas. No es posible arraigar en el desarraigo." ALAIN DE BENOIST
Categoríes: Canal Blogues

L'ALLA convoca la preba de conocencia de mayu

Falar y lleer - 18 Mayu, 2015

 
Como davezu al averase'l branu de cada añu, esti 30 de mayu de 2015, l'Academia de la Llingua Asturiana va facer la segunda de les pruebes semestrales de conocencia de la llingua pa tolos interesaos n'amosar esa conocencia y poder acreditalo. El plazu de matrícula ye del 18 al 28 de mayu y l'horariu de matrícula va ser esos díes los llunes a xueves de 9 a 15 hores y de 16 a 19 y los vienres de 9 a 14.

A les persones declaraes aptes nesta prueba, l’Academia dará-yos un documentu onde s’afite la conocencia nel nivel 1 o básicu según calces siguíos por esta Institución y les persones que nun superen les pruebes del nivel 1 podrán presentase a nueves convocatories toles vegaes que-yos pruya.

Pal bon resultáu d’estes pruebes habrá tenese un dominiu básicu de la teoría gramatical del asturianu (conocencia y dominiu del funcionamientu gramatical del asturianu y de la normativa académica), de la práutica escrita (emplegu amañosu de la llingua, puestu en práutica gracies a exercicios gramaticales y de composición escrita), práutica oral (emplegu faláu de la llingua, nuna situación real o imaxinaria, que se va valorar nuna conversación colos miembros del xuráu calificador). Y tamién la conocencia del allugamientu de la llingua dientro de la sociedá asturiana asina como del procesu de normalización en que ta inxerta.

La prueba va tener dos partes, una escrita (dictáu, torna, exercicios gramaticales, redaición) y otra falada (conversación). Nota. Resulta imprescindible conocer les xeneralidaes gramaticales de la llingua asturiana y los aspeutos básicos de la so normativa ortográfica (Normes ortográfiques, ALLA, Uviéu, 2012, 7ª ed. revisada; Gramática de la Llingua Asturiana, ALLA, Uviéu, 2008, 3ª ed. reimpresión). Asina mesmo, aconséyase la llectura de testos fechos acordies cola normativa, como los asoleyaos por esta Academia.

Fonte: Asturnews
Categoríes: Canal Blogues

¿Por qué votamos lo que votamos?

La radio interior - 18 Mayu, 2015

Nuevo artículo en Asturias 24 pinchando aquí.


Categoríes: Canal Blogues

Riesgos lexicográficos

Escureceres - 17 Mayu, 2015

Atlántica XXII, marzu 2015

Ilustración d’Alberto Cimadevilla

Una minoría étnica masculina d’ún de los grupos a los qu’imparto docencia de Lengua Castellana y Literatura nun institutu de Xixón (una minoría mui minoritaria: unipersonal) presentóseme a la salida de clase blandiendo’l diccionariu escolar del aula col que, a lo primero, pensé que tenía intención d’atacame (y l’agresión resultaba acertadamente metafórica: silenciar al torturador de Lengua con un morrillu de palabres). Pero non: tratábase d’una denuncia indignada:

—Profe, ¿has visto lo que pone aquí?

Púnxome delantre les narices el diccionariu abiertu y posó un deu vibrante, acusador, enriba’l xentiliciu de la so gens. Alguna de les definiciones nun animaba a emparentar. Aquel alcuentru ente l’alumnu ofendíu y la palabra ofensible, camuflada dientro un llibru, resultaba mui improbable. Albidré cizaña d’algún compañeru, pueser que de la repetidora que-y gorronea porros a los recreos…

—¿Has visto lo que pone, profe? ¡Lo pone de mí! —repitió, sacándome de la espiculación policiaca.

—Bueno, si ye de ti, yo podía escribir coses peores.

—¡Hombre, pero eso es distinto, porque tú me conoces! —argumentó, y pensé qu’acababa de dar un pasu enorme camín del aprobáu—. Pero el que escribió esto no me conoce, ni a mi ni a mi familia. ¿Quién coño es este hijo puta?

—Un lexicógrafu.

—¿Un qué?

Lexicógrafu: profesión de riesgu. Cada vez que la Real Academia Española actualiza’l Diccionario, manifiéstase-yos, delantre la sede, un grupu de ciudadanos agraviaos por alguna definición. De momentu, la cosa nun pasa de megáfonos y pancartes, pero nun hai que se fiar. Esa xente, como’l mio alumnu enfadáu, cree na propiedá privada, polo menos na de les palabres. Y ye creencia peligrosa, porque la propiedá insatisfecha lleva a la frustración, que ye una pita ponedora d’un güevu únicu, llamáu rencor, y el pitu que guaña esi güevu ye prietu como la venganza… o blancuciu como la venganza, perdón.

El Diccionario de la RAE va pola edición 23, y estos disgustos definitorios paez que, con cada actualización, miedren. Nun hai traza de que’l futuru traiga la paz léxica al español:

Edición 46. Dep. Leg.: M-003-2346

Marciano

  1. Se dice de los individuos naturales del cuarto planeta del Sistema Solar.
  2. Propio de los marcianos o parecido a ellos.
  3. Coloq. Paleto. Ignorante de las buenas maneras. Ignaro universal. Carente de instrucción.
  4. Coloq. Que ofende a la vista. Sucio y descuidado.
  5. Coloq. Individuo de poco fiar. Timador. Falso, lisonjeador. Lamescafandras.
  6. Coloq. Maloliente, fétido plutoniano. Que padece halitosis.
  7. Coloq. Impotente en el caso de los varones. Aplicado a una mujer, frígida.
  8. Coloq. Vicioso. Pederasta.
  9. Coloq. Persona granulienta, tartamuda y bizca («triplete marciano»).

[…]

  1. Coloq. Cornudo consentidor.

¿Estrañaríase alguién de que se presente na sede de l’Academia, allá pel dos mil cuatrocientos y picu, un marcianu encabronáu, erasmus na Tierra, y desmoleculice, a golpe de rayu fosforito, al titular de la eme minúscula? Ruin serviciu a la causa marciana, d’otra manera: la edición 47 diba amestar una nueva acepción:

  1. Coloq. Individuo mal tomado.

Volviendo a l’actualidá, la prensa dio noticia, tiempu atrás, de la visita d’una delegación d’afectaos pola RAE na oficina del Defensor del Pueblu. Buscaben mediación na so causa. La titular del despachu, solidaria, púnxose en contactu cola Real Academia y solicitó la estirpación léxica. Supongo que la Defensora del Pueblu nun ye una marciana (3.er acepción de la futura edición 46 del Diccionario) y que nun confunde un idioma con un llibru. Si fuere tan fácil cambiar los coses borrando palabres, el cáncer curábase con eliminar el términu de los manuales de Medicina. Yo tengo pa mi que la Defensora del Pueblu, nesti casu, comportóse como una marciana, pero de la 5ª acepción.

De toles maneres, nun se puede negar que nun presta qu’un atributu personal (racial, nacional, sexual o físicu) valga de calificación peyorativa. Póngase usté nel pelleyu apaleáu:

—¡Hija, qué asturiano es mi marido! Nunca me contesta cuando le hablo.

O:

—Mi vecina no tiene remedio, es muy asturiana: aún no me ha perdonado aquella vez que no la saludé hace quince años.

Afortunadamente, la versatilidá de les nueves tecnoloxíes, y en particular l’autoedición, permite solventar el problema de manera eficaz: con diccionarios a la carta. Si usté sufre un ataque de cólera cuando, pasando les fueyes del de la RAE, por poner un casu, cai sobre ciertu términu ofensible, o cenciellamente por saber que, ente les tapes cerraes del volume, guárdase’l conceptu pérfidu, descargue y imprima una edición que lu escluya. Si ye usté particularmente sensible, escluya, escluya, escluya. Quedará-y un idioma héticu a base de ser éticu.

Otra idea ye la que propunxo, va poco, el secretariu de la RAE: señalar les definiciones peyoratives con un signu delator. Donosa ocurrencia, Sancho, vive Dios. Usté consulta una voz y, si al llegar a la cuarta acepción, el cantu’l güeyu zapíca-y col símbolu nefastu, pasa la vista corriendo percima hasta la quinta, nun vaya a ser que lo lea… Yo, a esa idea, namás que-y veo una ventaxa: poner un índiz al final del Diccionario indicándo les páxines onde figuren les palabres proscrites pa que los adolescentes puedan atopales con más facilidá.

¿Y qué signu poner? El cómic va cuantayá qu’alcontró la solución coles metáfores visuales. Acuérdense, señores académicos, de les aventures de Tintín (o, meyor, descúbranles: aprovechen el tiempu) y de les centelles y estrelles que soltaba’l capitán Haddock pela cabeza pa fuera cuando sufría ún de los sos habituales ataques de furia. Una calaverina quedaba guapa (tamién ye verdá que la voz «marciano» de la edición 43 diba paecer un cementeriu).

En fin: nesto de la lexicografía hai escueles distintes. Ta la postura de la RAE, qu’entiende que nun ye responsable de lo que diga la xente nin de cómo lo diga (yo comulgo con esa idea: l’Academia limítase a retratar el idioma; pero, agora que vivimos una época de selfis, ¿pa qué queremos al fotógrafu?); nel otru puntu, tenemos a l’Academia de la Llingua Asturiana, más prudente, que nun quier enfadar a naide anque sea a costa de mutilar el léxicu: consulte usté’l términu «cazurru», por poner un casu (http://www.academiadelallingua.com), que recueye cuatro acepciones, y ya me dirá cuála ye la que-y paez más habitual… si ye que-y lo paez alguna.


Categoríes: Canal Blogues

La reivindicación de la oficialidá en Twitter llegó a más de 500.000 persones nel Día de les Lletres Asturianes y xornaes posteriores

Falar y lleer - 17 Mayu, 2015

 por Pablo R. GuardadoUn informe d’Iniciativa pol Asturianu amuesa la repercusión importante que tuvo la reivindicación de la oficialidá na rede social Twitter mientres el Día de les Lletres Asturianes y les xornaes posteriores. Ésta llegó a más de 500.000 persones de tol mundu, asitiándose’l númberu de vegaes que se vieron los tweets cola etiqueta #Oficialidá en 1,6 millones.Rubén Llames, secretariu de la organización, encargóse de face esti estudiu que rexistra los datos del vienres, cuando se celebró’ Día de les Lletres Asturies, y de les xornaes posteriores hasta ayeri. L’informe amuesa que la reivindicación llegó a más de 500.000 persones gracies a los tweets llanzaos dende Asturies y otros puntos del globu, destacando na Península Ibérica Madrid, Catalunya y Euskadi, y más lloñe, Inglaterra, Estaos Xuníos, Brasil, Chile, México y Venezuela. El total d’impresiones, esto ye, númberu de vegaes que se vieron los tweets, algama los 1,6 millones en tol mundu.El tweet de mayor repercusión foi’l de Paula Rojo, yá que cuenta con más de 129.000 siguidores nesta rede social. La cantante mierense escribió’l vienres “Pa mí el #DiaDeLesLletresAsturianes nun ye solo hoy! Yo falo n'asturianu! #Oficialidá #Ya #orgulloAstur #asturies”. “Dende Iniciativa pol Asturianu tamos mui satisfechos col protagonismu que tuvo y sigue teniendo nestos díes de campaña la reivindicación de la #Oficialidá del asturianu”, apunten dende esta organización, cola cuenta con más siguidores en Twitter de les qu’usen l’asturianu dafechu (2.664), qu’añade qu’esta repercusión “nun fai más que confirmar la demanda social cada vegada mayor pa que se reconoza a la llingua asturiana col estatus d’oficial, única forma de consiguir que se ponga en marcha un camín de midíes que garantice la supervivencia del asturianu y el reconocimientu de los derechos de los falantes d’asturianu”.Fonte: Asturies.com
Categoríes: Canal Blogues

Esperanza

Klunkeríes - 17 Mayu, 2015


El mayor imán de votos conocíu n´España llámase así: Esperanza. Les sus idees como política, no les comparto mayormente, pero cualquier aspirante elegiría otru rival n´una campaña o n´un hipotéticu debate televisivu.

Hoy, si non hay novedá, colaré pa la Corredoria a ver a Ana Taboada, Emilio León y Pablo Iglesias. (A les 5). Al últimu non lu conozco en persona, pero toi seguru que si presta atención a lo que dicen los otros dos, n´unos meses tará preparau pa ser un buen representante de tos los descontentos col desbaraxuste económicu que tienen entamau los señores (y señoras) políticos.

Non pude evitar sentir "esperanza", como si pol fechu de que saquen un conceyal o diputau arriba o abaxo fueren camudar toes les coses n´Asturies el día 25 de mayu. Pero, Esperanza, non se presenta pa alcaldesa Oviedo sinon de Madrid, supongo que pa ver si dexen-i facer el Madrid-Las Vegas o Eurovegas o como se llame, pa ya (de perdios al rio) echar el restu na ruleta.

Lo bueno de los de Podemos ye que, como non son esactamente políticos, de momento polo menos, non faen mítines al usu, en cambiu faen unos encuentros con una dirección artística escepcional y collaborativa pa indica-i a la xente que pa facer una democracia y non delegala en xente que, a fin de cuentes, non ye nin mas ni menos que cualquiera de vosotros y por tanto equivócase, fai falta facer una pila reuniones, campañes y mítines.
Categoríes: Canal Blogues

El futuru del nacionalismu/asturianismu políticos

El xanu'l caborniu - 16 Mayu, 2015
Dempués de los tiempos au caún enseñó, por fin, les sos cartes, vienen los de la clarificación.

Dicíen que'l nacionalismu o diba ser d'izquierdes o nun diba ser. Y, al final, acertaron. Ellos yeren d'izquierdes, pero nun yeren nacionalistes, asina que colaron al rau del más ranciu españolismu d'izquierda y alón.

Acababa asina una ximuestra que duró décades. La comedia de los que, marutaos de nacionalistes, sólo yeren una izquierda radical qu'usaba Asturies como ámbitu onde suañaben con realizar daqué día los sos proyectos proletarios. 

¿Y qué quedó entós?. Pues la realidá cruda de que'l nacionalismu asturianu nun esistió nunca como movimientu políticu y sólo como posicionamientu individual de dalgunes persones. Probe y ruin bagaxe pa entamala con proyectos de caláu.

Rescampló tamién la trampa de presentar como nacionalista a quien reivindica'l bable o l'eonaviegu. Una llingua ye tresversal y nun tien por qué identificar al usuariu o defensor con ideoloxía política dala. Poro, pudimos observar aberraciones como espresar en bable'l deséu de dinamitar otra vuelta la Cámara Santa, o insultar gravemente a Cuadonga y La Santina, o facer risión de la nuestra historia como reinu y refugala. ¿Nacionalismu eso?. ¡Ca!. ¡Por favor!. ¿Asturianismu, quiciás?. Pues lo mesmo: non. A eso llámase-y odiu a Asturies y puntu redondu, por mui n'asturianu que s'esprese.

Anguaño namás queda un asturianismu políticu interclasista que se mueve ente'l centru izquierda ya'l centru drecha. Defiende reivindicaciones culturales, históriques y llingüístiques. Xunto a él surdió un asturianismu de tipu socioeconómicu que tovía ta na fase de facer galanes nos temes identitarios y, polo tanto, más o menos distante d'ellos. Dambos asturianismos empecipien a amestase y a andechar nel terrén de la política. Y cola incógnita de si sedrán a entendese, facer piñu, y caltener el llabor nel futuru. Fuera d'ehí, lo de siempre, la nada, la comedia perronera: el bablegaiterismu.

Facer pronósticos de futuru ye adientrase nun terrén escayosu, pero voi arriesgame. Camiento que'l futuru más prósimu del asturianismu políticu y del nacionalismu asturianu va tar nesa xuntanza col asturianismu socioeconómicu. Escurque va rebaxase'l tonu de la reivindicación llingüística, histórica y cultural -ensin renunciar a elles- pa xubilu nel de les reivindicaciones sociales y económiques. En xeneral, lo identitario va pesar menos y van a arromanar más los discursos de defensa socioeconómica del país que, d'otra miente, nunca nun sobren. Pero más val eso que dedicase a andar al rau del españolismu uniformista y ayenu dafechu a Asturies, o enemigu d'ella, cenciellamente.

Esto cabero ye lo que s'empecipia a nortiar nestes dómines. Xente nacionalista y asturianista verdá tán dando'l pasu de collaborar en proyectos políticos onde'l discursu principal ye'l socioeconómicu penriba del identitariu y faciendo nellos el so llabor de defender la identidá nacional asturiana. De la capacidá pa deprender a convivir estes dos rames polítiques -estes dos maneres de ver y priorizar lo asturiano-, respetándose y tragando los sapos que de xuro van tener que papar caúna de les partes, va depender que, nel futuru, haya fuerces polítiques anclaes nel país y enfotaes en defendelu, o que sólo quede izquierdismu bablegaiteru baillando chotis endolcáu en banderes capaes y estrellaes.

Nun ye esto lo qu'a min personalmete más me gustaría. Si por preferencies fuere, prestaríame muncho más qu'espolletare un nacionalismu asturianu fuertemente identitariu y que fuere quien a iguar les sos alternatives polítiques propies y con puxu. Pero cola nave nacionalista desarbolada y probablemente fundida por tantos años de llabor destructivu de falsos nacionalistes infiltraos, nun veo güei medios materiales nin humanos pa sacar alantre un proyectu tan titánicu.

Asina que teo de rectificar el mio posicionamientu d'apocayá, que non renunciar a nada, que son coses estremaes. Nun veo otru camín pal nacionalismu asturianu nesti momentu que'l de tratar de converxer col asturianismu políticu interclasista, tanto col identitariu como col socioeconómicu. Buscar aruelos de convivencia, y resalvar los pilancos evidentes qu'esa converxencia y convivencia van dir alcontrándose nel nuevu camín a sestaferiar.

Morrió l'asturianismu d'izquierda radical absorvíu por formaciones polítiques foriates y ayenes a Asturies. Nun morrió'l nacionalismu asturianu como movimientu políticu, porque nunca nun naciere. Encerriscase anguaño n'abrir boleres de futuru neses sebes ye marafundiar fuerces y tiempu. Queda empobinar, a comuña con tola xente asturiano mas mentalizao na defensa de la tierra asturiana, per un nuevu camín de xuntanza, pero non con nacionalistes que nun lo son, sinón con asturianes y asturianos a seques que, esta vegada, sí lo seyan daveres.
Categoríes: Canal Blogues

Iniciativa pol Asturianu collabora un añu más col concursu de Musa Cafeína y Litografía Viña

Iniciativa pol Asturianu collabora con Musa Cafeína y Litografía Viña na convocatoria del III Concursu de Microrrellatos y Micropoemes col envís d’afalar la creatividá lliteraria. Per segundu añu consecutivu esti concursu va incluyir al asturianu, pudiendo presentase testos na nuesa llingua, na convocatoria y na imaxe y bases del certame. El concursu tien abiertu’l plazu d’entrega d’orixinales hasta’l 21 de xunu de 2015 a les 24:00 hores.

Les Bases del concursu son les que vienen darréu:

La participación nel concursu supón l’aceptación de les presentes bases. Polo que, l’incumplimientu de dalguna d’elles va dar llugar a la esclusión del participante d’esti concursu.

Xeneralidaes

Va poder participar nel concursu cualesquier persona mayor de 18 años independientemente de la so nacionalidá y llugar de residencia.

Cada participante va poder presentar un máximu de 2 testos orixinales.

Los datos que faciliten los participantes pal so rexistru tendrán de ser veraces. Cualesquier persona qu’unvie datos incorrectos o incompletos va perder el drechu a participar.

Tema y presentación de trabayos

La tema va ser llibre, escritu en castellán, asturianu, catalán o gallegu.

Los poemes o rellatos van tener una estensión máxima de 200 palabres (microrrelatu) o 10 versos (micropoema).

Los títulos de los testos presentaos al concursu nun se van contabilizar como parte del rellatu o poema.

El plazu d’almisión de los testos va escomencipiar el día 14 de mayu y va rematar el día 21 de xunu de 2015 (dambos inclusive).

Tolos rellatos y poemes tendrán de ser unviaos en formatu Word (Arial, 12 pto.) al corréu musacafeina@gmail.com
Nel asuntu del mensaxe va especificase: pa TRESPALLABARTE 2015 y, ente paréntesis (micropoema o microrrellatu, y l’idioma nel que tán escritos)

Nel cuerpu del corréu indicarán los títulos de los testos que se presenten al concursu, de nuevu va clasificase’l xéneru del testu y l’idioma.

Amás tamién va ser necesariu qu’apaezan nel cuerpu del mensaxe los siguientes datos de contactu de l’autor o autores: nome y apellíos, DNI, edá, señes postales, teléfonu y corréu de contactu.

Nun van valorase aquellos trabayos con faltes d’ortografía o espresiones gramaticales incorrectes. Tampoco aquellos que contengan insultos, espresiones peyoratives, discriminatories o racistes, según enguizamientos a la violencia o amenaces.

Los participantes van responder énte Musa Cafeína y Litografía Viña de l’autoría y orixinalidá del microrrellatu o micropoema colos que participaren nel concursu, asumiendo la total responsabilidá y dexando, poro, a Musa Cafeína y Litografía Viña indemnes frente a cualesquier reclamación que, nesti sentíu, pudieren efectuar terceres persones.
Los testos presentaos tienen de ser obres que nun fueren premiaes n’otros concursos. Amás tienen de tar llibres de cualesquier compromisu editorial previu o simultáneu.

Composición y designación del Xuráu:

El xuráu va tar formáu por escritores y otres persones rellacionaes col arte designaes por Musa Cafeína y Litografía Viña.

La so composición va facese pública al traviés del blogue, el Facebook y la web de Musa Cafeína y Litografía Viña.

Toa decisión del xuráu va ser irrevocable, pudiendo declarar el premiu ermu si tres un analís minuciosu de los microrrellatos o micropoemas recibíos, nengún tuviera calidá abondo.

El fallu del xuráu va unviar por corréu lletrónicu a les persones ganadores y finalistes y va ser espublizáu públicamente’l 15 de xunetu de 2015.

Premios:

Va haber un únicu premiu en cada idioma pal Concursu de Microrrellatos y otru pal de Micropoemas.

El xuráu va valorar otorgar dalgún accésit si lo considera oportunu, ensin qu’ello implique la espublización de los testos.

Los ocho trabayos premiaos van ser espublizaos nun llibru d’artista maquetáu, ilustráu y editáu por Litografía Viña y Musa Cafeína.

El ganadores o ganadores van llograr 2 exemplares del llibru asoleyáu.

Un mesmu autor o autora namás puede recibir unu de los premios.

La primer presentación del llibru y entrega de premios va celebrase en Xixón nel llocal de Litografía Viña, Xixón. Tamién van poder realizase presentaciones n’otres ciudaes d’España si la organización lo camienta preciso.

Les persones ganadores del concursu comprométesen a participar nes presentaciones del llibru que la organización envalore oportuno. La fecha y l’hora d’estes presentaciones van determinales la organización del concursu.

L’autor o autora ganadores van vencer, temporal y gratuitamente a Musa Cafeína y a Litografía Viña los drechos editoriales de reproducción, distribución, tresformamientu, comunicación pública y cualesquier otros derechos necesarios pa la comercialización total o parcial del mesmu en cualquier soporte y pa tol mundu. Tamién dexará el so imaxe pal espardimientu y promoción del llibru. Esta cesión va durar el periodu máximu que la llei permita.

Musa Cafeína y Litografía Viña esímesen de toa responsabilidá polos daños que pudieren derivase del usu incorrectu o non aparente de los microrrellatos y micropoemes presentaos a concursu y espublizaos per parte de terceros.

De conformidá cola Llei Orgánica 15/99, de 13 d’avientu, de Protección de Datos de Calter Personal, informámoslos de que los datos facilitaos pa la inscripción nel Concursu de Microrrellatos y Micropoemas van ser incorporaos de forma temporal al archivu de Musa Cafeína y Litografía Viña con cuenta de xestionar y controlar la participación nesti Concursu.

La organización va tener potestá pa resolver cualesquier imprevistu non recoyíu nestes bases.

(d’Iniciativa pol Asturianu, 14-05-2015)


Categoríes: Canal Blogues

Milamores

El blog de Xuan Xosé - 16 Mayu, 2015
En San Pedru, Llastres, el 10/05/2015.


Categoríes: Canal Blogues

La UABRA abre plazu d’inscripción pa los cursos de branu que van desenvolvese en Cangas del 3 al 14 d’agostu

Como cada añu,l’Academia de la LLingua Asturiana organiza en collaboración cola Universidá d’Uviéu los cursos de la Universidá Asturiana de Branu (UABRA) que se celebren en Cangas del 3 al 14 d’agostu. Esti añu hai convocaos, amás de los cursos elemental y avanzáu, el de gallego-asturianu, el cursu de capacitación pala traducción, unu d’averamientu al cine, otru de Xestión curltural y otru más sobre l’emplegu didáuticu d’Internet nes aules.

Los cursos desenvuélvense na Escuela Hogar de Cangas del Narcea en réxime d’internáu y la matrícula entama’l próximu 25 de mayu nel llar de l’Academia n’Uviéu.

Estos Cursos tienen reconocencia oficial per parte de la Conseyería d’Educación del Principáu d’Asturies, darréu de l’acreitación de l’ALLA como «Entidá Organizadora d’Actividaes de Formación Permanente del Profesoráu». Ello afita a tolos efeutos la reconocencia d’estos Programes Formativos dende’l puntu de vista alministrativu (currículum, méritos, sexenios, etc.) pal profesoráu d’Educación Primaria y Secundaria del Principáu d’Asturies.

Los cursos que van desenvolvese descríbense darréu:

Cursu elemental de llingua asturiana

De 60 hores llectives y dirixíu a estudiantes que quieran averase a la conocencia práutica de la Llingua Asturiana. Superaes les pruebes afayadices, los participantes llograrán la certificación de Conocencia Básica de la Llingua Asturiana. Esta Certificación pue algamase tamién pente medies de les pruebes añales (de calter escritu y oral) que l’Academia entama nos meses de xineru y mayu y nes que toles persones interesaes puen amosar la so conocencia práutica del idioma asturianu.

Cursu avanzáu de llingua asturiana

De 60 hores llectives y dirixíu a estudiantes que superaren l’anterior Cursu Elemental o que, al traviés de les pruebes de xineru o mayu, algamaren el certificáu de Conocencia Básica de la Llingua Asturiana. El so oxetivu ye que tola xente, al marxe del so nivel d’estudios, titulación o profesión, pueda llograr una más fonda conocencia práutica de la llingua asturiana.

Curso de gallego-asturiano (Primeira fase)

De 60 horas llectivas. Este curso é a primeira das tres fases das que se compón el Programa de Capacitación en Gallego-Asturiano pra profesores qu’a Conseyeiría d’Educación del Principao d’Asturias encomendóu al Academia de la Llingua Asturiana. Esta é a titulación oficial que s’esixe para impartir el asignatura de Gallego-Asturiano en Educación Primaria y Secundaria.

Cursos d’afondamientu cultural y llingüísticu

1. Cursu de Capacitación pa la Traducción al Asturianu (del 3 al 8 d’agostu)

De 30 hores llectives y 15 práutiques. Ta dirixíu a estudiantes que tengan una conocencia avanzada de la llingua asturiana. Esti cursu, que dirixe Cristina Valdés Rodríguez, tien como oxetivu presentar sintéticamente los presupuestos teórico-práuticos que rixen la traducción a una llingua minoritaria. Nel programa formativu tamién participen como profesores Ana Ma Cano González, Xosé Antón González Riaño y Marta Mori d’Arriba.

2. Más presees d’aplicación escolar na rede (del 3 al 8 d’agostu)

De 30 hores llectives y d’accesu llibre, completaráse con 15 hores práutiques. El cursu ufierta nueves y prestoses posibilidaes pa que’l profesoráu de Llingua Asturiana d’Educación Primaria y Secundaria pueda acceder a nuevos recursos qu’ufierta la rede y diseñar, darréu d’ello, xeres y actividaes d’aula pal deprendizax oral y escritu de la Llingua Asturiana. El so coordinador ye David Melendi Palacio. Nel programa formativu tamién participen como profesores David Guardado Díez y Xandru Armesto Fernández.

3. Xestión cultural n’Asturies: creando cultura a traviés de los medios (del 10 al 14 d’agostu) De 30 hores llectives y d’accesu llibre, completaráse con 15 hores práutiques. L’oxetivu d’esti cursu, empobináu por Isabel Hevia Artime, ye afondar na conocencia de la teoría y les ferramientes práutiques de la xestión cultural venceyaes n’especial a los campos de la xestión de la política llingüística y la cultura n’Asturies, averándonos a la conocencia de la situación de la estaya y apurriendo ferramientes básiques pal trabayu nel campu de la xestión cultural n’Asturies, dende un puntu de vista teóricu y práuticu. Nel programa formativu tamién participen como profesores Cristóbal Ruitiña Testa, María Xosé Rodríguez López ya Inaciu Galán y González.

4. Averamientu al cine n’asturianu (del 10 al 14 d’agostu)

De 30 hores llectives, completaráse con 15 hores práutiques. D’accesu llibre y dirixíu por Loreto Díaz Suárez, esti ye un cursu que tien como oxetivu cimeru averase a la realidá de la producción audiovisual n’asturianu al traviés d’un percorríu poles películes y los curtiometraxes fechos na nuesa llingua, asina como conocer (y facer práuticamente) un proyeutu específicu de realización audiovisual. Nel programa formativu tamién participen como profesores l’actriz María Cotiello Pérez y el realizador Pablo A. Quiroga Prendes.

(d’Asturnews, 15-05-2015)


Categoríes: Canal Blogues

Güei, en La Nueva España: ¿AVE?, ¿para qué?

El blog de Xuan Xosé - 16 Mayu, 2015
Escrutinio previo
¿AVE?, ¿para qué?La falta de consistencia de muchas promesas de campaña16.05.2015 | 05:32
Xuan Xosé Sánchez Vicente He aquí dos perlas, de las muchas de estos días. La primera es de UPyD. A la pregunta de "¿Qué van a hacer con la cultura?", responde: "Proponemos una rebaja del IVA cultural, del 21% al 10%". Los de Podemos (en uno de los escasos momentos en que dicen algo concreto) afirman que subirán el IRPF a los ingresos mayores de 50.000 y lo bajarán a los de menos de 25.000.¿Qué tienen de "perlas" ambas propuestas? Pues que ni una ni otra son competencia del Gobierno asturiano. Aparte de su oportunidad o no (¿por qué ha de tener menos gravamen ver una película que comprar unos pantalones?) o de si se sabe o no qué repercusiones tiene exactamente la subida o bajada del IRPF en esos tramos o de cuánto será, esas son materias en las que la decisión corresponde al Gobierno central. ¿Lo saben ambos partidos? Seamos piadosos, pensemos que sí. Lo que pasa es que ellos no tienen nada que decir al respecto y se limitan a recitar el catecismo del padre Pablo o el de la madre Rosa, que son su alma mater. Pensamiento y servidumbre centralista, como siempre.En general, la mayoría de las cosas que se afirman sobre las reglas electorales y el comportamiento de los votantes no tiene correspondencia con la realidad, son tópicos más o menos de moda, sin gran fundamento.He aquí uno: "En las elecciones locales y autonómicas cuenta mucho el candidato, más que las siglas o el programa". Falso. Es cierto únicamente en contadas ocasiones, cuando el aspirante a primer munícipe tiene previamente una parroquia propia. En esos casos, sí, tiene un tirón personal, que puede mantener cuando emigra después para formar una candidatura distinta. ¿Pero en los demás casos? ¿Cuántos vecinos son capaces de decir el nombre de cinco ediles de la mayoría de nuestro concejo? ¿Y de tres del principal de la oposición? No, se votan unas siglas o la figura del "jefe" de Madrid, a Felipe o Aznar (todavía), a Sánchez o Rajoy.Y ello es mucho más de ese modo en el caso de los partidos llamados "emergentes" (¿y por qué no "partidos pómpara", dada la ligereza con que se elevan en el aire gracias al vacío que contienen en su interior?). ¿Qué candidatos locales conocen sus votantes? ¿Qué programas, si es que los tienen? Pues se limitan a votar al papa de la Iglesia respectiva, Pablo o Rivera, y a la inconcreta idea que se tiene de su catecismo para toda España.............................................................................................................................
Categoríes: Canal Blogues

Puedo prometer y prometo

Trabayu de Campu - 16 Mayu, 2015

Ye esa una fras que pasó a la Historia. Pronuncióla, como tol mundu sabe, Adolfo Suárez en TVE nes viésperes de les eleiciones de 1977. Esi fue’l pistoletazu de salida pa que, nes siguientes eleiciones hasta llegar al presente, tolos políticos, politiquinos y politicastros españoles la faigan suya. Toos puen prometer y prometen: prometer ye gratis y, lo que ye peor, nun importa que llueu nun se cumpla nada de lo que se prometió, al revés que don Adolfo que sí lo cumplió (en mayor o menor midida).

Asina que cada cuatro años tamos condergaos a aguantar a una pila de cantamañanes (coles honroses esceiciones de siempres) glayando a traviés de radio, prensa o televisión, y tratando de vendenos, como nel antiguu rastru, los meyores bolígrafos del mercáu que nun se recarguen nunca, o la fueya d’afeitar “que nos dexa la cara como’l culu d’un recién nacíu”. Nun importa qu’a lo llargo del últimu periodu esos cantamañanes dieren abondes muestres de desatinu, corrupción, ineptitú, escaezu de promeses anteriores, y un llargu etcétera. Equí volvemos a tenelos colos mesmos nomes nes mesmes llistes, -quitando a los muertos o a los que tán na cárcel- repitiéndonos que volvamos a creyer nellos y a votalos porque van danos lo que siempres quiximos: la baxada o la xuba d’impuestos, según pa quién vaya empobináu’l mensaxe. Quitanos o ponenos les víes. Abrinos nueves carreteres, nuevos aviones, nueves autopistes nel mar. Dar a los probes, a los de la esclusión social, a les madres solteres, casaes, viudes. Trabayu a mamplén pal que lu necesite y que vuelvan los fíos que tenemos fuera, porque vamos emplealos a toos equí en casa (en la de caún). Y si dalguién quier tener l’elixir de la eterna xuventú, tamién. Sinón que miren pa ellos qu’ehí siguen pese al pasu del tiempu.

La verdá ye qu’un -yo- asiste a tou esti circu como si daveres fuere un espectáculu, nel que tuviere una entrada de “gallineru”. O seya, dende mui lloñe de la función y con una cierta incomodidá (recuerdo’l gallineru del antiguu Xovellanos como un de los más incómodos del mundu). Nun te crées nada de too ello, y ensin embargu sientes que tienes de participar de dala manera. Como cuando los actores baxen al patiu butaques y quieren interactuar cola xente, cosa del teatru modernu que siempres odié. Podría nun votar, o votar en blanco, o escribir na papeleta: “Váyanse toos ustedes a la m…”. Pero igual ye una cierta deformación democrática, productu de 40 años de nun votar porque nun se podía, la que m’emburria a depositar la papeleta nel caxón de cristal, delegando la mio voluntá como parte del pueblu, nuna determinada xente.

Creo daveres que’l pueblu, la ciudadanía, entovía nun sabe’l poder que tien nes sos manes. Y ye que, a toos esos que durante cuatro años engañáronnos, robáronnos, quitáronnos parte de los drechos que teníemos, maltratáronnos de pallabra y obra… d’un solu plumazu, o meyor d’un solu “votazu”, podemos llargalos d’ehí. Mandalos pa casa. Por eso estos díes anteriores a les votaciones  anden col mieu pintáu na cara, anque lu cubran col maquillaxe del payasu. Y pónennos carines guapes, y sonríen dende los cartelos, y faen moneríes pa contentanos. Y prométennos qu’esta vuelta sí, que  tolo que dicen ye verdá y va cumplise. En fin, que tamos en campaña, y un tamién tien drechu a desfogar un poco y facer de rabiar a esos vendedores de fumu que, ensin poder prometer, prometen. Non como don Adolfo, que fue un señor.

Categoríes: Canal Blogues

Pages