Canal Blogues

La XDLA presenta a los partíos parllamentarios un documentu con 25 puntos p’avanzar na normalización llingüística

Tierra alantre, la mesma fala - fai 7 hores 15 min

Col entamar d’esta llexislatura nueva, la Xunta pola Defensa de la Llingua Asturiana (XDLA) acaba d’unviar a tolos grupos políticos con representación parllamentaria un documentu p’avanzar na normalización social del nuestru idioma (documentu abaxo). El testu recueye 25 propuestes concretes dividíes en seis estayes (ámbitu xurídico-alministrativu, socioeconómicu, medios de comunicación, industria cultural, educación y toponimia) que sigúnla organización “van permitir dar pasos alantre depués d’una de les llexislatures más demoledores pa col asturianu, onde la política llingüística consistió en paralizar o desfacer les poques iniciatives institucionales entamaes nestos años”.

La XDLA vuelve recordar qu’estos díes, “coles negociaciones pa configurar el Gobiernu nuevu d’Asturies, los partíos con representación na Xunta Xeneral y comprometíos colos derechos de les persones falantes d’asturianu y cola cooficialidá van tener una oportunidá perfecta pa demostrar esi compromisu faciendo valir nos sos pactos, aliances y esixencies, de manera inescusable y irrenunciable, el respetu a la igualdá de la ciudadanía que la oficialidá supón. Tola xente, sobre manera, lo que nagua pola resolución d’esta llarga deficiencia democrática, va tar pendiente y tomar nota de lo que se dixo y se diz, de lo que se llucha y se defende”.

Pala XDLA, “la Xunta Xeneral tien que llexislar un Estatutu nuevu que reconoza’l calter oficial de la llingua asturiana y del gallego-asturianu como llingües propies d’Asturies, al mesmu tiempu que se normaliza na alministración autonómica. Amás, pídese una Llei de Normalización Llingúística que tien de desenvolver les midíes pa garantizar la igualdá xurídica efectiva de les llingües propies d’Asturies y de los sos falantes. al tiempu que garantizar la estabilidá de los servicios de normalización municipales.

Ente otres piticiones, destaquen tamién les que cinquen a los medios de comunicación onde se pide que l’asturianu seya la llingua vehicular de, polo menos, una canal de televisión, una emisora y un portal informativu públicos. Tamién se pide que l’adxudicación de subvenciones y publicidá institucional namái se faiga pa coles publicaciones o medios que cumplan los decretos d’oficialización toponímica.

ANEXU: Propuestes de normalización llingüística pal asturianu y el gallego-asturianu.

(d’Asturnews, 03-07-2015)


Categoríes: Canal Blogues

PRESENTACIÓN DE “YO, LA TO LLINGUA”

oficllinguaast

Esti llibru sobre la llingua asturiana, escritu pol periodista Damián Barreiro y editáu por Ediciones Trabe, va presentase’l sábadu 1 d’agostu, a partir de les 17.30 hores, na Carpa Arcu Lliterariu (Puertu Deportivu)

Barreiro trabayó nel selmanariu Les Noticies y nel diariu dixital Asturies.com, y tien collaborao n’otros medios de comunicación asturianos. En 2013 llogró’l premiu d’ensayu ya investigación Fierro Botas, que convoca l’Ayuntamientu de Xixón, col trabayu L’espeyu onde miranos; televisiones de proximidá n’Europa Occidental y procesos de recuperación identitaria.


Categoríes: Canal Blogues

<div class="clearfix _5x46" style=

El blog de Xuan Xosé - fai 10 hores 43 min
Bajo el viaducto / Al pie del viaductu3 h · Reseña de la novela de Xuan Xosé Sánchez Vicente: 'Bajo el viaducto'. Publicada por Vicente Garcia Oliva.
http://www.trabayudecampu.com/…/bajo-el-viaducto-de-xuan-x…/Trabayu de Campu. Vicente Garcia Oliva » Blog Archive » “Bajo el viaducto”, de Xuan Xosé Sánchez...Hai determinaos productos lliterarios, mayormente noveles pero tamién obres de teatru y guiones de...WWW.TRABAYUDECAMPU.COM
Categoríes: Canal Blogues

Talking Heads – Psycho Killer

Lletres N'Ast - 2 Xunetu, 2015




Nun pueo facé-y frente a los fechos
toi tensu y nerviosu y yo
nun pueo relaxame
nun pueo durmir, porque la mio cama ta amburando
nun me toques, soi un verdaderu cable d’alta tensión

Asesinu psicópata
ye lo que ye
llo llo llo llo llo llo llo llo llo  lloñe meyor
cuerri cuerri cuerri cuerri cuerri cuerri cuerri fuxe
asesinu psicópata
y elo que ye
llo llo llo llo llo llo llo llo llo  lloñe meyor
cuerri cuerri cuerri cuerri cuerri cuerri cuerri fuxe

Empicipiaste un alderique que nin siquier vas poder finar
tas falando enforma, pero nun tas diciendo na
cuando yo nun tengo na que dicir, los mios llabios queden pesllaos
di dalgo una vegada, ¿por qué dicilo de nueu?

Asesinu psicópata
ye lo que ye
llo llo llo llo llo llo llo llo llo  lloñe meyor
cuerri cuerri cuerri cuerri cuerri cuerri cuerri fuxe
asesinu psicópata
y elo que ye
llo llo llo llo llo llo llo llo llo  lloñe meyor
cuerri cuerri cuerri cuerri cuerri cuerri cuerri fuxe

Lo que toi faciendo esta nueche
Lo que ella me dixo, esta nueche
Al decatase de la mio esperanza
D’alzame a la gloria…ta bien
Somos inútiles y tamos ciegos
odio a la xente cuando nun ye amable

Asesinu psicópata
ye lo que ye
llo llo llo llo llo llo llo llo llo  lloñe meyor
cuerri cuerri cuerri cuerri cuerri cuerri cuerri fuxe
asesinu psicópata
y elo que ye
llo llo llo llo llo llo llo llo llo  lloñe meyor
cuerri cuerri cuerri cuerri cuerri cuerri cuerri fuxe


Oh oh oh oh oh oh oh oh ....
Categoríes: Canal Blogues

¡Más banderes!

Escureceres - 2 Xunetu, 2015

La Nueva España, 29/06/2015

Estos díes, na fachada de la casa conceyu d’Uviéu y d’otres villes, ximiélgase o pinga, según les circunstancies atmosfériques, una bandera nueva. Pa lo que sigue, lo de menos ye cuál. Tamos en 2015, y les banderes de moda: ¡qué coses hai que ver atreviéndose a apartar la vista del suelu! La progresía pide asta pa les propies o reclama derechos sobre les que’l común de los ciudadanos, con criteriu contrastáu que mecía usu, abusu y tradición, venía entendiendo como patrimoniu ayenu (véase l’espectacular abanderamientu rojigualdu del candidatu socialista a la presidencia del Gobiernu d’España). D’otra manera, el conservadurismu nun renuncia a les propies, en casa lo mesmo que nel anchu mundu: ehí tenemos la reciente polémica sobre la enseña confederada y la matanza de Charleston. En fin: más banderes que nunca.

Yo desconozo l’interior de les fábriques de banderes, pero paezme que deben ser lo menos esaltante del mundu. Lo mesmo que tres tonelaes de centollos meten más mieu que llamen a la gula, abúltame que rollos y rollos de metros de bandera estraguen l’espíritu patrióticu. Pero igual m’enquivoco, y el ciudadanu sensible a los símbolos, esi que se respiga viendo l’emblema campar, conquistador, contra’l gran océanu celeste, sobrespuestu a concentración tan intensa de la tela amada ye quien a sufrir una variante del síndrome de Stendhal y desmayase inerte ente les bobines.

Tres perfiles obtenemos d’enfrentar al ser humanu coles banderes: el vexilólogu, el vexilófilu y el vexilófobu.

En cada neñu qu’anda un paséu marítimu de la mano de güelito o güelita hai un vexilólogu en potencia. «¿Y esa?» «Francia.» «¿Y esa?» «Holanda.» «¡Si son iguales…!» «No, porque una ta tumbada y la otra…» Si tien usté nietos, párese a pensar na responsabilidá qu’asume cuando los lleva a la playa: el modelu adultu (por llamalu d’alguna manera) del guaje protovexilólogu ye’l doctor Sheldon Cooper, espectativa terrible. Valore’l silenciu como una opción interesante.

El vexilófilu ye, esencialmente, impúdicu, esibicionista y sectariu. Sabe de banderes por eliminación: «Toes – 1 (que ye la que yo pongo a la ventana) = Mierda.» Por suerte, en dellos casos, un barniz hipócrita (eso que llamamos educación) atempera la bestia fanática, pero hai otros tantos o más a monte. Con un vexilófilu montés tropecé va poco, la tarde del ascensu del Sporting a primera. Deambulábemos la perra y yo per Xixón. A mil kilómetros pal este, un árbitru pitó’l final del partíu del Girona xusto cuando pasábemos per delantre la puerta d’un bar. Derrumpió pa la calle un forofu desencaxáu (echémonos pa un llau pa evitar l’atropellu), incapaz d’articular palabra, tresformáu nuna especie de gorgona dramática, terrible, inhumana, que sescudía, percima la cabeza, en vez de culiebres, una bandera esportinguista apresada ente puños pelos que nun corría la sangre. Alredor d’un minutu, mientres estruyaba, frenéticu, el trapu victoriosu, profirió un repertoriu de soníos guturales primates (por valoralos alto) y, cuando por fin fue quien a verbalizar, berró: «¡Puta Oviedoooo!»

Vexilófobos somos los inadaptaos, polo normal cincuentón el más mozu, que pensábemos, allá atrás, na edá de la inocencia, que díbemos vivir un tiempu nuevu baxo l’imperiu de la razón. El desengañu llevó al escepticismu y, agora, hasta vestimos camises de Tommy colos colores del imperiu na etiqueta. Quitando esos pecaos veniales, los vexilófobos somos protestantes luteranos en materia de símbolos. Nun tengo lectures antropolóxiques, pero seguro qu’algún espertu se refirió al ser humanu como «animal simbólicu». Pues a los vexilófobos quítennos l’axetivu, que nos ofiende.


Categoríes: Canal Blogues

Relhembrar II

froles mirandesas - 2 Xunetu, 2015
Relhembrar











https://www.youtube.com/watch?v=Qjzdi0khf3w

Este bideo tubo eisebiçon an 29 de Janeiro de 2009, para lhembrar ua era mui amportante.
Çpuis de l reber palabras para quei?
Categoríes: Canal Blogues

Iniciativa pol Asturianu destaca la preocupación na ONU pola situación de la llingua asturiana

La delegación d’Iniciativa pol Asturianu presentó esti miércoles los resultaos del so viaxe de la selmana pasada a Xinebra pa esponer los problemes del asturianu ante’l 29 Conseyu de Derechos Humanos celebráu pol Altu Comisionáu de la Organización de les Naciones Uníes (ONU).

Na sede de l’Academia de la Llingua Asturiana y cola presencia del Secretariu de la institución académica, Roberto González-Quevedo, los miembros de la misión Inaciu Galán y Marissa Bordallo apuntaron a los grupos políticos de la Xunta Xeneral del Principáu que “la solución” a los problemes de la llingua asturiana ta “en trabayar pa reformar l’Estatutu ya incluyir la oficialidá”.

Marissa Bordallo esplicó que la presencia d’Iniciativa en Xinebra y la “preocupación” de la ONU pola situación del asturianu como incumplimientu de los Derechos Humanos, “supón un finxu pa la llingua asturiana y pa la so reconocencia internacional”.

Pel so llau, Galán detalló’l trabayu de l’asociación en Suiza, onde, de la mano de la European Language Equality Network (ELEN) formada por organizaciones en defensa de llingües en peligru de toa Europa, presentó al Altu Comisionáu de Derechos Humanos una muestra de “los casos de discriminación por cuestiones llingüístiques que se dieron nos últimos años en Asturies”.

Xunto a la necesidá de reconocer la oficialidá del asturianu, Galán marcó como primer prioridá “dar solución a la discriminación de forma inmediata” per mediu de la puesta en marcha de les ferramientes llegales que yá existen: la Llei d’Usu del Asturianu de 1998 y la Carta Europea de Llingües Minoritaries ratificada por España nel 2001. “Dos elementos llexislativos inoraos dafechu n’Asturies”, recordó.

Iniciativa pol Asturianu ta reuniéndose colos grupos parlamentarios de la Xunta Genral pa esplica-yos los resultaos del so viaxe y poniendo de relieve “la necesidá” de que la oficialidá forme parte de “el discutiniu políticu nesta llexislatura”. Amás, solicitaron a los partíos el diseñu y l’aprobación d’un Plan de Normalización p’Asturies”, “antes del final d’añu”, pa que nel 2016 haya “meyores” na normalización del asturianu y el gallegoasturianu.

(d’Europa Press, 01-06-2015)


Categoríes: Canal Blogues

Les cases solariegues asturianes

El xanu'l caborniu - 2 Xunetu, 2015
Les cases solariegues reciben ente nosotros el nome xenéricu de casones.

El so tamañu ye variable. Dende casones qu'actualmente pasen desapercibíes nos cascos urbanos de les nuestres villes y ciudaes y delataes bien de veces poles piedres d'armes que conserven nes fachaes, a casones yá en forma de palaciu con torres y capiella adosada incluyíes.

Tamién l'estáu de conservación ye variable, dende les que tán anguaño esbarrumbando abandonaes hasta les que restauraron convirtiéndoles, en dellos casos, en museos o edificaciones d'usu públicu.

Hai delles que siguen les pautes de la nuestra arquitectura tradicional, como les que tienen dos plantes y corredor na correspondiente a la parte d'arriba.

Son les casones un resclavu d'otros tiempos que formen parte de la nuestra alcordanza. Nos sos blasones atópense representaos bien de llinaxes con fondu raigañu asturianu.

Conservense na actualidá casones de personaxes ilustres de la historia asturiana. A manera d'exemplos, ehí tenemos na villa avilesina la casa natal de Pedro Menéndez d'Avilés, en Somiedu la de Flórez Estrada, en Tuña (Tinéu) la del xeneral Rafael del Riego, o en Xixón la de Xovellanos y en Puerto de Veiga (Navia) la casona au morrió y que ye'l santu qu'ilustra esta entrada de la bitácora.

Nun ye cosa rara que tando pasiando per dalguna de les nuestres villes o ciudaes, o per pueblos y aldees del país, podamos atopanos con dalguna d'estes casones. Alcordances en piedra del nuestru pasáu y un patrimoniu que paga la pena l'esfuerzu por conservar.

Categoríes: Canal Blogues

WEB de MOYANDO'l CULU

Aguantando Cachones - 2 Xunetu, 2015
Yá podéis dir viendo les tires diaries en:
http://moyandolculu.com/




Categoríes: Canal Blogues

Hortensies ente azul y violeta

El blog de Xuan Xosé - 2 Xunetu, 2015
La Miñota, Morís, Güerres, 14/06/2015.




Categoríes: Canal Blogues

Iniciativa presenta na sede de l'ALLA l'informe de la so intervención na ONX

Falar y lleer - 2 Xunetu, 2015
Na semeya, Bordallo, González-Quevedo y Galán.
   Inaciu Galán y Marisa Bordallo  llamen a les autoridaes del Estáu español a tomar midíes pa garantizar la fin de la discriminación de les llingües d’Asturies   Roberto González-Quevedo, secretariu de l’Academia de la Llingua Asturiana (ALLA), encargóse de recibir el dossier y de conducir un actu que se desendolcó na propia sede de la institución col oxetivu de que’l presidente y la responsable d’Activismu nes Redes Sociales d’Iniciativa pol Asturianu presentaren los resultaos de la so visita a Genèva  pa participar nel XXIX Conseyu del Altu Comisionáu de Derechos Humanos de la Organización de Naciones Xuníes (ONX).   Quevedo emponderó “el llabor mui intensu a favor del asturianu na so faceta social” que fai la organización dende la so creación y señaló la disposición de l’Academia d’apoyar “toda iniciativa a favor de la llingua asturiana”.   Bordallo, mentes, recordó que la cuestión llingüística ye una estaya más de los derechos humanos, “onde nun hai derechos de primera o de segunda”, y calificó la fecha del 26 de xunu como histórica pal idioma. Esi día, el xueves pasáu, ye cuando la situación de la llingua asturiana llegó a la ONX de la mano de European Language Equality Network (ELEN), organización d’ámbitu européu que trabaya na promoción de les llingües minoritaries y de la que forma parte Iniciativa pol Asturianu.   Na sesión de control a España del Altu Comisionáu de Derechos Humanos de la ONX, a la qu’acudieron Bordallo y Galán, “denunciáronse delles situaciones por parte de diferentes grupos y ONG, como la Llei Mordaza o los problemes na llende de Ceuta y Melilla”, ente otros. “Nós pudimos presentar la situación d’esclusión y desprestixu que sufre l’asturianu y los sos falantes anguaño”, continuó.   Tamién tuvieron oportunidá de falar col primer secretariu de la Comisión Española Permanente nes Naciones Xuníes, Vicente Cacho, sobre la cuestión asturiana, y visitar el Centru Asturianu de Genèva, dexando víes abiertes a una collaboración conxunta pa la promoción del asturianu.   “La nuesa llingua importa nel mundu. Tamos convencíos de que, sía cuál sía’l resultáu futuru d’esta aición, foi un fitu que marca l’entamu del ameyoramientu del presente de la llingua de nueso. Un viaxe nel que la responsibilidá nun foi poca; esperamos que los asturianos consideren que tuviemos al altor de les circunstancies”, finó Bordallo.Desconocimientu de la postura del Gobiernu d’España              Galán, pela so parte, repasó los acontecimientos previos a la presencia’l xueves nel XXIX Conseyu del Altu Comisionáu de Derechos Humanos, como foi la entrega d’un informe énte la ONX a principio d’años al traviés del responsable de Rellaciones Internacionales, Xosé B. Álvarez. “Naquel informe, que presentábemos equí tamién y que yera conxuntu col restu de los idiomes distintos del castellán n’España, denunciábemos la situación de desigualdá de los falantes d’asturianu y galllego-asturianu nel ámbitu d’Asturies, asina como los casos de discriminación sobre ciudadanos por usar o querer usar la so llingua propia en distintos ámbitos”, esplicó.   “Na nuesa declaración nel plenu del Altu Comisionáu de Derechos Humanos en Xinebra, dimos anuncia de la discriminación llingüística sistemática ya institucionalizada que viven los falantes d’asturianu, y de la que son responsables, tanto’l Gobiernu d’Asturies como’l Gobiernu d’España, incumpliendo la llexislación autonómica y estatal, asina como los trataos internacionales roblaos por España, talos como la Carta Europea de les Llingües Minoritaries, rafiticada pol estáu español en 2001, incluyendo la protección del asturianu, ya incumplida dende entós de forma constante”, esplicó’l presidente d'Iniciativa, qu’añadió que la embaxadora d’España na ONX “nun respondió a les nueses reivindicaciones nin nun sentíu nin n’otru, y polo tanto desconocemos la postura del Gobiernu d’España, acullá de la continua falta d’acción y cumplimientu de la responsabilidá na promoción y normalización del idioma, que comparte col principal responsable d’esta situación, el Gobienu d’Asturies”.   L’Altu Comisionáu de Derechos Humanos emitirá agora un informe de lo tratao na sesión del xueves, pero Iniciativa pol Asturianu nun quier dexar pasar el tiempu y va pidir “al Conseyu de Derechos Humanos, col sofitu de los Estaos Miembru, que tomen les midíes necesaries y que llamen a les autoridaes competentes nel Estáu español a rindir cuentes y tomar midíes pa garantizar la fin de la discriminación de les llingües d’Asturies”.“Les instituciones asturianes han tomar mui en serio esta situación, yá que l’atención d’organismos como l’Altu Comisionáu de los Drechos Humanos de la Organización de les Naciones Xuníes demuestra que la cuestión perxudica la imaxe de la democracia española y asturiana, con situaciones más propies d’estaos con sistemes totalitarios, que d’estaos modernos y plurales onde se respeta la diversidá llingüística de la so población”, finó Galán“Aspeutos positivos”  Entrugáu pola postura de l’ALLA énte la llexislatura nueva, González-Quevedo apuntó que tovía tán pendiente de la formación de Gobiernu pero apuntó que vio dellos “aspeutos positivos, como que na toma de posesión de los diputamos unos cuantos utilizaron l’asturianu como llingua vehicular”. “L’Academia va tar como siempres faciendo tolo posible pa llograr la meyora de la situación del asturianu a nivel llegal, social y de visibilidá”, concluyó.                                                                              Fonte: asturies.com
Categoríes: Canal Blogues

Gaitas y gaiteiros para el cartel de la XIX edición de la Fiesta de Cabreira

El Ayuntamiento de Castrillo, organizador este año del evento, ya tiene cartel anunciador de la Fiesta de Cabreira, y en dos versiones; una en castellano de color verde, donde aparecen unos gaiteiros cabreireses, antigua fotografía tomada en Corporales en el año 1926; y otra en cabreirés, de color naranja. Esta última tiene una curiosidad, en el interior de la gaita que aparece dibujada en la ilustración, se encuentran los nombres de cerca de 80 músicos cabreireses documentados por la organización. A todos ellos y a los que no se ha documentado pero estuvieron presentes en las celebraciones patronales de los pueblos, se dedica este año la fiesta comarcal.

El cartel en castellano también tiene su propia personalidad, aparece un mapa de la comarca realizado por el ilustrador Alberto Álvarez Peña en el que se detallan los nombres tradicionales de todas las localidades cabreiresas. Está basado en el trabajo de campo realizado por la asociación cultural El Teixu, que tiene recogida oralmente toda la toponimia mayor cabreiresa. Este mapa se podrá adquirir ese mismo día en tamaño poster para todo aquel que quiera, ya que la asociación cultural Faceira, muy implicada en la organización del evento de este año, los venderá en un puesto que colocarán, así como diverso material de tipo cultural que incluye diversos libros publicados hasta la fecha por esta asociación, como una guía gramatical de lengua leonesa, un libro sobre mitología leonesa de Nicolás Bartolomé Pérez, y otro ensayo publicado recientemente que también está centrado en la mitología y costumbres cabreiresas del autor Xepe Valle Carrera. Por otra parte también estará disponible diverso “merchandising” como camisetas o mandilones de cocina con divertidas ilustraciones y la receta del butiellu –ventruyu o pastor en cabreirés-, hasta carteles didácticos con dibujos de la fauna leonesa y su correspondiente nombre tradicional.

No serán los únicos, escritores como María de los remedios Arias, tendrá su pequeño puesto para ofrecer al público su libro “La Cabrera, retratos de blanco y negro“. Por otro lado, otros colectivos también estarán presentes sobre todo con camisetas, como la famosa camiseta con los nombres tradicionales de la comarca, o la de los gaiteiros de Quintanilla de Yuso.

Los carteles de la Fiesta de Cabreira 2015, que nos recuerdan que habrá zona de acampada y castillos hinchables, se distribuirán a lo largo de toda la provincia y sobre todo en la comarca, en ambas versiones.

(d’El Cabreirés, 01-06-2015)


Categoríes: Canal Blogues

Esta nueche, en Pieces (RTPA)

El blog de Xuan Xosé - 2 Xunetu, 2015

Bajo el viaducto / Al pie del viaductu compartió la fotode Septem Ediciones.12 h · Foto de Septem  Ediciones.Septem EdicionesHoy, jueves a las 12 de la noche, Xuan Xosé Sánchez Vicente en el Programa Pieces de TPA hablando de su última novela 'Bajo el Viaducto'.
‪#‎novela‬ ‪#‎leer‬ ‪#‎libro‬ ‪#‎book‬ ‪#‎books‬ ‪#‎ebook‬ ‪#‎pasionporlalectura‬ ‪#‎septem‬ ‪#‎pieces‬Me gusta · Comentar · 
Categoríes: Canal Blogues

PRESENTACIÓN DE “CRÓNICA DE LA LLUZ Y LA SOLOMBRA”

cronicadelalluzylasolombra

La novela  Crónica de la lluz y la solombra fue la escoyida pol xuráu del Premiu Xosefa Xovellanos como la ganadora de la XXXV edición. Ye obra del poeta, narrador, críticu lliterariu y editor Antón García, que yá consiguiere esti galardón n’otres dos ocasiones. Crónica de la lluz y la solombra afonda nes pasiones humanes y atrapa deseguida al llector con una prosa áxil. Va presentase’l vienres 31 de xunetu, a les 19 hores, na Carpa Arcu Lliterariu (Puertu Deportivu).

SINOPSIS: A les ocho la mañana del martes 27 de xunu, na plaza Las Campas de Tinéu, Mayoral, el famosu verdugu de Burgos, axusta’l corbatín del garrote vial al pescuezu de Gancedo. Dos años antes, na braña de La Zorera, Gancedo creyía tener realizo un crime perfechu al asesinar a la so muyer y al so fíu acabante nacer.

Antón García (Tuña, Tinéu, 1960) ye poeta, narrador y traductor, amás d’estudiosu de la lliteratura asturiana. Na so obra destaquen los títulos de narrativa El viaxe (1988) y Díes de muncho (1998), colos que yá ganó′l Premiu Xosefa Xovellanos nes ediciones sétima y decimoctava. Tamién se fizo col Premiu Teodoro Cuesta de Poesía (1995) y otros como’l de la Crítica o’l Fernández Lema. La so poesía completa apareció reunida nel volumen La mirada aliella (2007). L’autor, que tamién ye fundador de les editoriales Tsibros de Frou y Ediciones Trabe, dirixe anguaño la revista asturiana de cultura Campo de los Patos y la editorial Saltadera cola que de recién publicaba Les manes enceses Antoloxía (1948-2001) na que traduz al poeta portugués Eugénio de Andrade.

ENLLAZ AL EMPIEZU DE «CRÓNICA DE LA LLUZ Y LA SOLOMBRA»

COMENTARIU DE MARTA LÓPEZ SOBRE LA NOVELA

 


Categoríes: Canal Blogues

Seran quemenéncias?

froles mirandesas - 2 Xunetu, 2015

De pouco se fai muito, pa l bien i pa l mal.

“Por bias de se perder un crabo perdesse ua ferradura, por bias de se perder ua ferradura perdesse ua cabalho, por bias de se perder un cabalho perdesse ua mensaige, porque nun s’antregou ua mensaige a tiempo perdesse la guerra”.
Cuido que este bielho dito dezideiro por adonde you ampecei esta cuonta ye coincido de meimundo, chinés talbeç, mas para mi sirbe para you acumparar al que porqui se bai passando.

Tamien digo que ye solo un modo de screbir porque de l que you quiero falar, nien mete ferraduras nien mete cabalhos nien hai guerra.

Talbeç seia solo sisma mie i pa ls demais nun tenga l’amportança que you le dou. Talbeç l que para mi son cousas de cultura, d’ounion, camaradaige i cumpanheirismo, pa ls demais séian solo rabeiras.

Las pessonas cálçan çapatos, nun son béstias mas la mensaige essa si se puode perder i la lhuita porque to ls dies se ten que ateimar, essa si nun dou chancadas nien andou palantre. La lhuita por dibulgar la lhéngua i cultura mirandesa, mantener amisades, scochar l’eignorança, aclariar l que se daprendiu, melhorar l saber, por todo aqueilho que seia mantener i fazer medrar coinciminto, motibaçon i l’ounion. Nun andou.

To ls que me coinhécen sáben bien quanto you gusto de daprender, i que ls outros dapréndan, cousa que percuro to ls dies, nien que seia pequeinhos ansinamientos. Tamien sei, que solo son daprendidas çpuis de muito ancalcadas.

 Cumo nun palheiro, quanto mais s’ancalcar la palha mais cabe i melhor queda.
Cheguei a ua cuncluson.

Nesta lhuita de dar pa la cultura, puis assi debe ser ancarada, to ls suldados son poucos, i quando l sfuorço que ten que se fazer ye muito, l melhor i mais cierto ye puxar a la quarta, nun ye botar suldados fuora.
 
Categoríes: Canal Blogues

Montejo (Podemos) pide a PSOE y PP un cambéu na política llingüística

Falar y lleer - 2 Xunetu, 2015

"La llingua, la cultura y los derechos nun tendríen de tener color políticu"La diputada Lucía Montejo fixo esta mañana en nome de Podemos Asturies el discursu de réplica a les candidatures a la presidencia y nella intercaló una parte sobre la situación de la llingua asturiana:"Asturianu.Un casu sintomáticu de la forma de faer política del PSOE y del PP y de la so falta de proyeutu coherente p’Asturies, ye per un llau l'ausencia de referencies a la llingua asturiana nel discursu de Javier Fernández y, per otru, nel casu de Mercedes Fernández, una única referencia, na que defendía una rebaxa, entá mayor, del estatus de l'asignatura d'asturianu na educación.Señores diputades y diputaos, l'asturianu ye una llingua que cada vez se tresmite menos, y hasta la UNESCO y el Conseyu d'Europa tienen que llama-y l'atención al Gobiernu asturianu pa que protexa la cultura asturiana y los derechos de los ciudadanos y ciudadanes d’Asturies, porque esti Gobiernu incumple sistemáticamente la llexislación vixente en materia llingüístico y eso tien un costu que se cuantifica nuna perda cultural que van pagar les siguientes xeneraciones.Pero si'l PSOE y el PP rectifiquen el so planteamientu d'estos años, asumen la diversidá llingüística como un elementu qu'arriquez a tolos miembros d'esta comunidá –falen l'idioma que falen-, deciden incorporase a los planteamientos de les sociedaes civilizaes de la nuesa redolada que potencien el so patrimoniu y la diversidá como elementos vertebradores y enriquecedores, (tamién nel planu económicu), y asumen los pidimientos de los organismos internacionales qu'alerten sobre la mala situación del asturianu, van poder trabayar con Podemos tamién nesti tema.Animámosvos a faelo porque la llingua, la cultura y los derechos nun tienen, o siquier nun tendríen de tener, color políticu".Fonte: Asturies.com
Categoríes: Canal Blogues

Asina se controlen les llistes electorales (Podemos, como los demás, o más)

El blog de Xuan Xosé - 2 Xunetu, 2015


POLÍTICAProceso de primariasPablo Iglesias se asegura el control total de las listas de Podemos para las elecciones generalesPodemos anuncia unas primarias que profundizan en los elementos más controvertidosLos militantes podrán elegir al candidato en circunscripción únicaLos elegidos se repartirán después los puestos provincialesEl reglamento limita cualquier integración que no sea diseñada en los despachos
Esto d'El Mundo. Agora del País:


ELECCIONES PRIMARIAS »Podemos diseña unas primarias que garantizan el triunfo de IglesiasEl partido establece la votación de una "lista de país" de circunscripción única. Los resultados se proclamarán el 24 de julio
 Y La Nueva España: 
Asturias se opone al sistema de primarias impuesto en Podemos por Pablo IglesiasDaniel Ripa se desmarcó junto a los líderes de Andalucía, Aragón y Madrid del modelo de elección de listas que da el poder total al secretario general02.07.2015 | 03:57La alcaldesa de Madrid con la venezolana Mitzy Capriles.Madrid / Oviedo, E. G. / Agencias Asturias es una de las comunidades que se oponen al reglamento de primarias aprobado días atrás por la dirección nacional de Podemos de cara a las próximas elecciones generales. El sistema fue refrendado el pasado sábado en Madrid por el consejo ciudadano estatal de este partido y ya en esa reunión Asturias se desmarcó junto a Andalucía y Aragón, por entender que no es lo suficientemente democrático.Daniel Ripa votó en contra del sistema impuesto por Iglesias y lo hizo junto la andaluza Teresa Rodríguez, mientras Pablo Echenique, secretario general de Aragón, evitó dar su apoyo mediante una significativa abstención.
(Pue dise a cualquier otru periódicu. Toos dicen lo mesmo).


Pero estos prubinos de les bases, ¿qué pensaben? ¿Que tol monte ye oriéganu? ¿O creíen neso de la democracia en conceyu abiertu?

Amiguinos, el que manda, manda.
Categoríes: Canal Blogues

Úas reflesiois sobre el “cementerio moro” de Barcia.

Palabras enrededadas - 2 Xunetu, 2015
p { margin-bottom: 0.25cm; line-height: 120%; }
Úa memoria histórica incómoda. 

Hai cousas que son difíciles de dicir, porque tocan moitas sensibilidades e despertan sentimentos enemigos entre xente que para nada é enemiga, entre os compañeiros de viaxe. Pero a política honesta consiste en dicillas. A esquerda soberanista asturiana non pode deixar que el discurso da memoria histórica lo monopolice a esquerda española dende el óptica da esquerda española, úa óptica ben de veces nacionalista e silenciadora. A esquerda soberanista asturiana ten que ser, por úa banda, solidaria con todos os poblos del mundo (moi en particular con aquellos que están privados de soberanía) e, por outro llado, crítica coa súa propia historia. Esto é, temos que fuxir de xenerar un relato histórico épico del poblo asturiano.

Dicía Faustino Zapico (na introducción de La revolución de 1808, e cito de memoria) que nin Flórez Estrada fora el Bolívar asturiano nin necesitamos que lo fora. Esto é, el proceso revolucionario (revolución burguesa) de 1808 non fora un proceso independentista, como non lo foi el proceso revolucionario (de revolución obreira, neste caso) de 1934. Durante moito tempo a esquerda soberanista asturiana tuvo úa lixeira tentación de dar úa visión épica e fantasiosa da Historia (presentando precisamente a Flórez Estrada como el Bolívar independentista asturiano ou aos revolucionarios del 34 como independentistas), pero, por fortuna, ese tipo de discursos xa forman parte del pasado e el soberanismo asturiano mantén úa visión propia, cúa óptica propia, pero realista e honesta, xerando referentes asumibles.

Digo esto e prosigo. No que toca al última guerra civil española a esquerda soberanista asturiana é prisioneira del discurso hexemónico da esquerda nacionalista española. Dito de outro xeito, a esquerda soberanista asturiana acepta, en non poucas ocasiois, el discurso de épica nacional da esquerda española. É verdade que, virtudes ten a esquerda soberanista, hai puntos nos que non aceptamos os sous mitos. Asina se el mito del republicanismo español é que a República foi únicamente llibertade (a ver, cuidado, non tou cuestionando el avance nas llibertades que se deu durante a II República, nin cuestiono lo importante de grandes cuestiois como el voto femenino e, con matices, a reforma agraria, nin nego que houbo un intento sinceiro de acabar con caciquismo, nin cuestiono que OS LLOITADORES POL FRENTE POPULAR FORON LLOITADORES POLA LLIBERTADE), como decía un conocido meu del PCE, «la bandera española que no está manchada de sangre es la bandera tricolor», e como respondía un amigo meu, soberanista, «home, si nel 34 nun se manchó la ticolor con sangre...». 

E digo esto porque vou falar de memoria histórica. E de memoria histórica incómoda.
 
 


Esquerda: Panfleto nel que el Goberno republicano de Lerroux esixía aos revolucionarios asturianos de 1934 que se rindiran. Dereta: A Guardia Civil detiene en Lleón a un mineiro nese mesmo proceso revolucionario.

Falamos de memoria histórica e, inevitablemente, falamos dos mortos del franquismo. Mortos, moitos de ellos, por defender el Goberno republicano, pero moitos por defender el socialismo, moitos por defender el anarquismo e, quiciabes non en Asturias, pero si noutros puntos del estado moitos mortos pola independencia... Aclaro esto porque personalmente vexo moi censurable que se chante a tricolor nas fosas e nas cunetas nas que en non poucas ocasiois xace xente que non lloitou por esa bandeira, senón pola colorada ou pola colorada e moura. E dígolo porque a bandeira tricolor está, ademáis, moi instrumentalizada por determinados grupos políticos (que poden dicir, «ben, que os demáis tamén usen a tricolor e asina non queda instrumentalizada», pero eso é un pouco el truco del almendruco). E non, non me molestan as bandeiras tricolores. Hasta vai ben pouco xiringueila eu mesmo, e a fe del converso non é tan forte como para repudiar a tricolor (que teño, por certo, pintada núa das paredes del meu cuarto). Trátase sen máis de diferenciar entre a importancia da memoria histórica máis alló dos nosos discursos políticos. 

 Aquí vai a proba de que teño a bandeira da RepúblicaEspañola pintada núa das paredes del cuarto. Non setrata de úa oposición a esta bandeira.
Os represariados da barbarie merecen respeto todos, e merecen respeto indistintamente del sou sentir nacional, porque a bandeira tricolor é úa bandeira nacional (completamente respetable, e que respeto completamente), é a bandeira da República Española, non da república como concepto.
 
Arriba e abaxo: Cabeceiras de El Socialista (órgano oficial, aínda hoi, del PSOE) botando contra a República burguesa.




A esquerda soberanista asturiana ten que ser sobre todo e porriba de todo esquerda. Esto é, ten que opoerse, naturalmente, al franquismo (que aínda pervive sociolóxicamente neste país e neste estado). Esto é de perogrullo. Pero ten que ser tamén soberanista. E ten que ser sobenista non sólo asturiana. Non pode ferse úa llectura da guerra civil española dende el soberanismo asturiano sen poer enriba da mesa a situación colonial previa. Non se pode falar da guerra civil e da represión sen falar da situación colonial na que xa Asturias vivía naquel momento e na que vivían otros poblos, algús formando parte estrictamente del Reino de España (primeiro, da República Española despois, da España franquista máis adelantre) e outros reconocidos internacionalmente como colonias ou protectorados, como daqué allén a España pero pertenecente a España. Porque a España de 1931, a España de 1936, de 1937, de 1939... e sigue hasta 1958, tía un montón de kilómetros cuadrados máis que hoi. E os territorios baxo soberanía ou baxo protectorado español formaron parte da guerra civil española... Pero formaron parte de aquella guerra condicionadas pola súa condición de colonia reconocida. Dito de outro xeito, condo el Exército se alza en África contra el Goberno escollido democráticamente, as prazas africanas quedan dende el minuto 0 baxo el poder rebelde (porque son os africanistas os primeiros en alzarse). Eso fai que en esas prazas non haxa guerra... E eso inclúi lo mesmo el Sáhara español, como el Protectorado Español de Marrocos como Canarias. Pero... en Canarias sí que hai úa brutal represión que non hai (non neste contexto, que represiois haberá moitas, e moitas antias da guerra civil) nel Protectorado Español de Marrocos. Esto é asina porque sociolóxicamente el nacionalismo español e el conxunto da sociedade española entende que Canarias e que a población canaria forman parte de España, e, en consecuencia, forman parte del imaxinario político, polarizado naquel momento nel Frente Nacional e nel Frente Popular... É que nel Protectorado Español de Marrocos ou en Ifni ou na Guinea Ecuatorial non había xente de esquerdas? Habería máis ou habería menos, pero haberíalas. Pero aquella xente non votaba, e aquella xente, baxo a soberanía (ou baxo el protectorado) de España, non formaban parte da sociedade española. E aquella era úa guerra civil, úa guerra española, mentres que aquella xente na Península que non quería ser española, formaba con todo parte del imaxinario español e da sociedade española e as súas dinámicas, máis alló de que precisamente quixeran romper con ellas. Dito de outro xeito, colquera español identificaba a un catalán (por moi defensor del Estado Catalán que fora) ou a colquera vasco (por moi militante del PNV ou de ANV que fora) como españoles, mentres que, a pesar de pertenecer a España, non identificaban como españoles aos habitantes del Sáhara, el Rif ou Guinea. Tampouco creo que, por moi independentista que fora un militante de ANV considerase que el sou papel en España fose el mesmo que el de un ecuatoguineano (e aquí hai que notar que Canarias, a pesar de formar parte del continente africano, era xurídicamente úa rexión, non úa colonia, pero é que ademais os canarios, as cousas como son, son brancos e católicos, mentres que os amazigh serán brancos, pero non son católicos e os ecuatoguineanos serán católicos, pero non son brancos).
 Esquerda: Tropas regulares. Os moros de Franco.  Dereta: Colonias españolas en África: Protectorado Español de Marrocos (Rif), Sidi-Ifni, Tarfalla, Saguia el-Hambra y Río del Ouro (despois Sáhara Español) e Guinea Española, ademáis de Canarias, Ceuta e Melilla (que non formaban parte del Protectorado Español, senón que eran prazas independentes, razón pola que non se integraron en Marrocos). El Rif, Tarfalla e Sidi-Ifni permanecerán españolas hasta 1958, que se integrarán nel Reino de Marrocos, Guinea Ecuatorial tamén se independizará en 1958 e el Sáhara Occidental será ocupado por Marrocos e deixará de formar parte del Reino de España en 1975 coa Marcha Verde.

Ubicación de
Esquerda: Protectorado Español de Marrocos, territorio colonizado por España del que procedían os moros de Franco.
Ubicación de República del RifDereta: En 1921 parte del Protectorado Español de Marrocos (a parte que está dentro da llinia colorada) independizouse del Reino de España, declarando a República del Rif, con capital en Axdir. En 1926 España acabaría recuperando (militarmente) el territorio e reintegrándolo nel Protectorado Español. 

Esto é necesario entendello al hora de falar de un dos aspectos máis polémicos da guerra civil española. A participación das tropas Regulares de Indíxenas marroquíos na Península e, máis en concreto, en Asturias. 

Posicionarse é úa cousa (anque seña el posicionamento con respecto a acontecementos pasados), xenerar un discurso épico é outra. Entendo que a esquerda xenerou a épica dos moros terribles, asasinos, violadores e rapiñeiros. Ben, os Grupos Regulares chegaron a Asturias a lloitar contra a República, contra a democracia... Xa nel 34 (precisamente traídos pola República) tuveran en Asturias para lloitar contra el socialismo, contra a revolución obreira. Dito en resumidísimas contas, sí, os moros eran os malos, como os maloseran a Guardia Civil (al contrario que os mandos da Guardia Civil, máis ou menos a metá da tropa, por certo, mantuvo fidelidade al Goberno del Frente Popular e abandonaron el corpo insurrecto para entrar nel Exército republicano e na Guardia Nacional Republicana) ou a Llexón (úa gran diferencia é que a Llexón compoíase case esclusivamente de voluntarios, mentres que entre os Regulares os voluntarioséranlo en condiciois moi diferentes, a Llexón, a imitación da Llexón francesa, taba composta por nacionalesmentres que os Regulares, a imitación de corpos similares británicos, taban compostos por indíxenas, formaban parte del proceso de colonización de África, é resultaría de un cimprismo ramplón prantiar que sen máis eran sipaios, habida conta que non parece que, precisamente, a población rifeña teña ningúa acritude hacia esos regulares).


Pero a memoria histórica e a súa restauración non supón un xuicio. Xuicios podemos (debemos) fellos. Xuicios dende a historiografía que poñan mouro sobre branco os acontecementos e que permitan analizar a Historia sen pretender ser asépticos (que naide está dicindo que a Historia haxa que analizalla dende el asepticimo absoluto). 

E esta disertación sobre os soldados regulares (os moros de Franco) non ven por outro que pola necesidade de reparar a memoria histórica. Pasa que condo a dereta española escoita falar da reparación da memoria histórica dos moros se lle poin os pelos de puta... Imos ser claros, os moros chegaron á Península a lloitar por Franco e a lloitar contra el Goberno llegalmente establecido en 1936, pero para a dereta, esos mortos non son os sous mortos. Son (foron e siguen sendo) carne de cañón. Moros. Os moros que rezaban al Deus equivocado, que vían de África e tían un color de pel escuro (nel imaxinario ideolóxico, porque despois moitos eran árabes pero moitos eran amazigh) e úa fala inintelixible. Non eran dos nosospara a dereta española. Nin lo eran nin lo son.

Para a esquerda española tampouco eran, nin son, dos nosos, por suposto. Eran e son os moros. A xente que veu (ou los trouxeron, nin lo sabemos nin nos importa) a matar, violar... e sobre todo a lloitar contra el Goberno llexítimamente establecido en 1936. Evidentemente, naide pode prentender que seña precisamente a esquerda quen reivindique a os moros como os nosos.Sería ridículo que daquén reivindicase a memoria histórica del enemigo al que combatíu.

Vai us anos comentaba eu con un amigo republicano español de Ḷḷuarca (e aquí vou á reiz da cuestión, a cuestión pola que escribo este post), que non entendía cómo el CEMENTERIO MUSULMÁN DE BARCIAestaba na situación deplorable na que está.










Entrada al cementerio musulmán de Barcia (Ḷḷuarca)

Non acertaba eu a entender cómo é posible que ningúa autoridade mantuvera el cementerio musulmán de Barcia en condiciois medianamente aceptables. Naturalmente el meu amigo ḷḷuarqués sintíuse escandalizado pola mía postura. Aquella xente vira a lloitar contra a República. Difícilmente daquén pode querer restablecer a memoria histórica de quen veu a matar aos sous avolos... Anque a dicir verdade, el argumento non fora ese (máis íntimo, máis personal) senón el estrictamente político de defender a II República Española. 

Condo se fala dos cementerios musulmais nel Reino de España (falo dos cementerios, precisamente, dos moros de Franco) hai dúas posturas, úa de esquerdas e outra de deretas. As dúas son contrarias a manter os cementerios musulmais. A postura de deretas é a máis pintoresca. Se el Goberno español é quen mantén os cementerios cristianos dos soldados españoles que morreron na guerra de Marrocos, el Goberno marroquín é quen debería manter os cementerios musulmais dos soldados marroquíos que morreron na guerra civil... Claro, que os soldados que morreron nel Rif condo a guerra de Marrocos eran soldados españoles que lloitaron baxo bandeira española, os soldados marroquíos que morreron na Península condo a guerra civil eran soldados españoles que lloitaban baxo bandeira española (a bandeira dos rebeldes, pero española, de feito a bandeira que defendeu e defende a dereta) e nun corpo militar español que aínda hoi forma parte del Exército español (os Grupos de Regulares).

  Arriba: Regulares en 1914 e regulares en 2014. Dende
a fundación dos Grupos de Regulares (1911) hasta hoi
os Grupos de Regulares forman parte del Exército español.
Emblem of the Spanish Indigenous Regular Forces.svg  Dereta: Escudo (actual) dos Grupos de Regulares. Abaxo: Escudos dos Grupos de Regularesde Ceuta e de Melilla, respectivamente, os unicos que siguen esistindo despois da independencia de Marrocos.
 


     El razonamento da esquerda española é máis razonable. Eran el enemigo. Son os que viron a matarnos, a acabar col noso Goberno e a reprimirnos. Todo esto é, estrictamente, verdade. É estrictamente verdade que el Corpo de Regulares foron especialmente sanguinario e ruín(e insisto tantísimo nesto porque xa vexo as acusaciois, porque ás veces un parece que ten que xustificarse se cuestiona a épica nacional da República Española). É estrictamente verdade como é estrictamente verdade que os soldados rifeños (será que temos que falar, como soberanistas asturianos, del dereto á soberanía del poblo rifeño?) formaron parte de úa tropa que non sempre foi tan voluntaria como davezo se pensa e que foi arrancada da súa patria a lloitar núa guerra que, entre outras cousas, llibrábase pola relixión católica. El fenómeno colonial non pode esqueicerse. E aquí é onde a esquerda asturiana ten que ter úa postura autónoma da postura da esquerda española.



Para a esquerda asturiana, xa lo dixen, el franquismo é el enemigo (e anguano os sous fillos ideolóxicos son el enemigo), pero tamén el españolismo de esquerdas é pouco amigo... Non podemos deixar de recordar, por poer un exemplo (e vai doler a moitos) aos mortos del PCE por moito que ellos reprimiran, persiguiran, mataran e abandonaran ás maos del franquismo aos represariados (dúas veces) del POUM ou llibertarios en Cataluña e Aragón. Non podemos deixar de reivindicar a memoria dos soldados del Exército republicano que defenderon el Goberno e a democracia del 36 anque fora el mesmo Exército (e non houbo úa llimpeza da institución, grosso modoeran os mesmos soldados) que entrou en Asturias nel 34 (ou é que imos responsabilizar namáis á parte del Exército que se sublevou nel 36?)

Non, NON ESTAMOS REIVINDICANDO POLÍTICAMENTE A FIGURA DOS MOROS DE FRANCO, NON SON DOS NOSOS NIN PODEMOS REIVINDICALLOS (xustificación perpetua). Pero historiográficamente non é comprensible reivindicar úa memoria histórica partidista. Os mortos del Frente Nacional están desde el principio, nas súas tumbas, nos cementerios. Os mortos del Frente Popular están en fosas comuis, en cunetas... e é xusto e urxente reivindicar úa solución xusta para esos mortos. Os moros foron enterrados de forma lexítima (non foron tirados en cunetas), seguindo ademáis os sous ritos relixiosos, pero os cementerios son hoi esqueicidos. Non hai ningún interés (e non falamos de reparar nada xa, falamos da mera necesidade de fer historiografía) de documentar estos mortos (non hai ningúa conciencia real de quen está enterrado en Barcia, nin ningún interés historiográfico de saber conta xente está alló enterrada, quen eran, de ónde vían...). 

El cementerio de Barcia e súa importancia hoi.

Como vedes, defendo a recuperación del cementerio de Barcia, por úa razón de memoria histórica. Pero hai que dicillo, hai máis razois, añadidas, para pretender recuperar el cementerio de Barcia.

A esquerda soberanista asturiana non pode ser deudora dos discursos épicos da esquerda española. Pero ademáis, el soberanismo asturiano ten que xenerar un discurso nacional propio. Esto non quer dicir namáis que el soberanismo asturiano teña que xenerar un discurso nacional centrado en Asturias, porque naturalmente esto é úa perogrullada. Esto quer dicir que el soberanismo asturiano ten que ser quen a xenerar un proxecto nacional inclusivo. Falamos mil veces de ello condo falamos da pluralidade lingüística de Asturias, pero é preciso falar de ello tamén al hora de falar das distintas identidades nacionales, relixiosas, culturales... que coexisten en Asturias. É necesario, entre outras cousas porque núa Asturias onde el discurso nacional asturiano non está todo lo extendido que aos soberanistas nos gustaría, sería directamente suicida comportarnos como se fóramos úa sociedade cohesionada en torno al soberanismo ou en torno a úa homoxenidade cultural, lingüística, identitaria... que está moi llonxe de darse (e algús reivindicamos esa hetereoxenidade como pedra angular para construir el noso país). É necesario porque anque el noso é un país con pouca inmigración (e con demasiada emigración), si que existe úa necesidade real de integrar ás personas inmigradas (de esto xa temos falado neste blog), e fello imprica integrar ás distintas comunidades relixiosas. Distintas comunidades relixiosas e culturales que proceden, precisamente, de esos territorios coloniales, Pois os estados africanos están todos marcados pola súa recente independencia das potencias coloniales europeas (penso nos dous estados que máis población africana aportan a Asturias, Senegal, antigua colonia francesa e, precisamente, Marrocos, antigua colonia de Francia e de España), moitos de ellos, ademáis, siguen sufrindo un proceso de colonización dentro dos novos estados africanos, que nalgún casos poden ser tan coloniales como a propia España (poderíamos falar das relaciois del Reino de Marrocos sobre a población amazigh nel conxunto de Marrocos, nel Rif, sobre a población del Rif amazigh, pero tamén sobre a árabe, el Sáhara...). E difícilmente podemos integrar a naide nun país colonizado se non é dende un discurso anticolonial (el mesmo que reivindico para falar dos rifeños que participaron na guerra civil española).

[Cementerios%2520de%2520Luarca%2520020%255B3%255D.jpg]               Máis alló de outras consideraciois, falamos de un patrimonio histórico e artístico que pertenece a todos os asturianos e al Concello de Ḷḷuarca.

E atender ás necesidades relixiosas de estas comunidades é primordial para esta integración. Naturalmente apostamos por úa Asturias laica. Apostamos por úa Asturias laica, pero en esta Asturias laica as distintas confesiois relixiosas e, sobre todo, as distintas comunidades relixiosas (non é lo mesmo úa cousa que outra), tein que formar parte sen ser escluídas. Del mesmo xeito que naide pensa nin por un momento que núa Asturias laica non teña que haber enterros católicos... naide normal da cabeza, digo.

A recuperación del cementerio musulmán de Barcia permitiría, por un llado, recuperar un importante patrimonio histórico-artístico. Por outro llado permitiría manter en bon estado e identificar, na medida das posibilidades, ás personas aí enterradas, e por outro llado permitiría realizar novos enterramentos acorde colos preceptos relixiosos para los que foi pensado (del mesmo modo que os cementerios cristianos siguen os sous preceptos, por moito que moitos dos que temos enterrados aí os nosos mortos non séñamos del todo conscentes da importancia del concepto del camposanto). El enterramento de personas en Barcia, perfectamente compatible col mantenimento del espacio histórico-artístico (naide, naide normal da cabeza, insisto, cuestiona a necesidade, por certo, de manter as trincheiras como espacios históricos, indistintamente de que soldados cabaran as trincheiras), serviría para dar solución á comunidá musulmana asturiana para el enterramento. Daría solución a úa población que hasta agora está escollendo entre enterrar aos sous mortos en outros países del estado que si tein cementerios musulmais ou repatriar os cadabres, con todo lo que ello supón... porque se repatrian é que non están na súa patria... que vai pasar colos musulmais nacidos xa en Asturias, fillos e netos de asturianos? Tamén ellos van ter que repatriar os sous cadabres á terra dos sous avolos ou bisavolos? Que clase de integración real prantiamos? 
[Cementerios%2520de%2520Luarca%2520010%255B4%255D.jpg] 
A tradición musulmana manda enterrar á xente directamente en terra e mirando para A Meca. Na foto, úa lápica case enterrada.







Por outro llado, temos en Asturias, el único cementerio musulmán del Cantábrico (hasta Derio, en Bizkaia, que hai outro) que sería ben fácil de acondicionar de novo para poder enterrar xente, quiciabes máis fácil que abrir novos cementerios musulmais. En Lleón hai outro, tamén da guerra civil, aunque el Diario de León diz que, según a llei islámica non se pode inhumar corpos aí, tamén se diz que recentemente enterráronse dúas personas. En colquera caso non aparece nel mapa que poemos debaxo de este parrafo, asina que supoemos que non se está enterrando xente aí agora. En Zaragoza, en cambeo, está enterrándose xente anguano nun cementerio que tamén se fexo durante a guerra. E non creo que, precisamente en Aragón, el dolor que produciron os Grupos de Regulares fora menor que el que produciron en Asturias. Desconozo que postura mantén a esquerda aragonesa (e en particular a esquerda soberanista aragonesa) sobre a recuperación de este cementerio.
Mapas del Observatorio del Pluralismo Relixioso en España dos cementerios musulmais (á esquerda) e xudeos (abaxo) nel Reino de España. En Asturias hai us 5.000 musulmais (según Asturias 24) e us 4.000 xudeos (según El Comercio), que tampouco tein cementerio propio en Asturias (e moi pocos nel Reino).













Esto quer dicir que, de sútaque, Barcia sería un punto de referencia para as miles de personas que profesan esta relixión nel norte peninsular. A lo menos sería un punto de referencia para os musulmais de Asturias, Galicia e Lleón. Non, tranquilidade, polos deuses inmortales, non vos preocupedes, non estou prantiando convertir Barcia na Meca asturiana, nun centro de pelegrinación de de expansión de úa fe relixiosa (insisto, defendo úa Asturias laica, úa Asturias laica e con llibertade real de culto), non se trata de erguer altísimos minaretes en Barcia (que por outro llado, tampouco supondría ningún problema), sinón que falo de ter un punto de referencia para habitantes del estado que tein úa necesidade específica (específica pouco, todos morremos) e as ventaxas que eso podera conllevar para toda a contornada. Tampouco estou prantiando, por suposto, que todos os musulmáis del Cantábrico vaian enterrarse en Barcia, non sería lóxico que todos os musulmáis se enterraran nun mesmo cementerio que non podería albergar a todo el mundo.



En Asturias viven us 5.000 musulmais, según Asturias 24, e hai oito mezquitas (en Uviéu, Xixón, Avilés, Pravia, Ciañu, Llangréu, Mieres y Cangas).Arriba: Mezquitas de Vallobín (Uviéu) e de La Madalena (Avilés), respectivamente.Abaxo: Xornadas de convivencia para mulleres na mezquita de Uviéu. 
                      

En definitiva, a esquerda soberanista asturiana ten que prantiarse este tipo de cuestiois, tanto no que se refire á memoria histórica como no que se refire á realidade relixiosa de Asturias e el noso punto de partida particular. Ten que debatillas, poellas sobre a mesa... E fello dende úa óptica de esquerdas, asturiana e soberanista. Ou lo que é lo mesmo, dende úa óptica anticolonial, para el propio poblo asturiano, para os demais poblos del mundo (nun hai poblos enemigos, e el Rif non é un poblo enemigo de Asturias, a pesar de que soldados rifeños invadiran a nosa terra, baxo a mesma bandeira que oprimíu aos dous poblos), e para as personas que forman parte del poblo asturiano anque queden (anque quedemos), sistemáticamente, fora dos debates e os discursos políticos asturianos.


Categoríes: Canal Blogues

“Ex libris”

Trabayu de Campu - 1 Xunetu, 2015

Títulu: Los símboloslos símbolos

Autor: Francisco González Ledesma

Editorial: Plaza y Janés

Añu: 1987

LA BARCELONA DE POSGUERRA.-  Yera llóxico que, tanto Madrid como Barcelona, fueren les dos ciudaes más y meyor retrataes na lliteratura de posguerra. Nelles, ente les barriaes de cases míseres, nes cais puerques y entá colos escatafinos de los combates, una masa de seres anónimos sufren (muncho), gocien (poco) y desendolquen la so vida qu’a nada nin a naide interesa. Pero dientro de esa xente ensin nome, asoceden tamién histories que merecen ser cuntaes. Non siempre son histories de valor o de grandes principios, al revés, suelen ser histories de cobardíes, de delaciones, de crueldaes aprovechándose de los que ganaron la guerra pa medrar o, cenciellamente, ganar unes monedes pa siguir tirando nesa noria que ye la sosistencia. El poder vivir cada día.

Barcelona tien el so importante cronista, Juan Marsé, cuya mayor (y meyor) parte de la so producción lliteraria ta empobinada  a les sos histories urbanes. Quiciás Si te dicen que caí Un día volveré seyan, al mio modestu xuiciu, les meyores. Y por ello, pese a que me prestó, nun me pilla de nuevo tol ambiente que s’espeya en Los símbolos, novela qu’escoyí pa recordar al autor, fallecíu a primeros d’esti añu: tal paez que tamos lleendo a Marsé.

Francisco GlezNun quiero qu’esto vaya a entendese como un menospreciu a González Ledesma, un escritor “d’oficiu”, nel meyor sentíu de la espresión, y que se mueve peles cais, les casuches y los barrios de “mala nota” de la Barcelona de posguerra como pexe nel agua. Non. Lo que pasa ye que ya tenemos muncho andao perellí de la mano del autor de “pijoaparte”, pa qu’agora nos sorprenda lo que Ledesma nos cunta. Y eso que siempres y tuvi muncha gratitú por ser un d’esos que despeutivamente llamaben “escritores de quioscu”, que fueron los padrinos lliterarios de la mio infancia y mocedá. Silver Kane (Ledesma) yera un d’ellos. Pero nun me suena “a nuevo” lo del pistolerismu, les estafes, y los personaxes de “mediu pelo” qu’abeyen peles Rambles o el Paralelu. Con too, paga la pena lleer esta novela onde’l tresfondu políticu del franquismu ta siempres presente, nuna Barcelona de fulleros que faen negociu a costa de la miseria de los demás. Y de pasu, fadremos revivir per unos díes, a esi “corredor de fondu” que fue Francisco González Ledesma, qu’en paz estea.

 

 

Categoríes: Canal Blogues, Recomendaos

Sobre el Inferno (II).

Palabras enrededadas - 1 Xunetu, 2015
p { margin-bottom: 0.25cm; line-height: 120%; }
Falábamos del Inferno terrenal e del Inferno celestial. E falábamos da morte. E aquí volvemos a darlle volatas al asunto... É evidente que todos morremos. Eso é, quiciabes, el único que temos seguro nesta vida. Aquí a maioría dos crentes acepta que hai úa vida despois da morte, que para algús pode ser a reencarnación (como para os budistas ou os hinduístas) ou para outros pode ser úa vida nun máis alló (asina para os cristianos, para os xudeos, para os musulmais...). E nestos casos aveza haber un Célo e un Inferno (alo memos os cristianos tein tamén un Purgatorio e tían, hasta que Francisco I lo desfexo, un Limbo). E el Célo e el Inferno son a recompensa ou a pena polas boas ou malas acciois que un fixera ou a recompensa ou a pena por seguir a relixión adecuada (para moitos, el que non sigue a súa relixión pode ser a persona máis búa del mundo, que nunca ha chegar al Reino dos Célos por nun ter adorado al Deus acertado).
Dicía José Mujica que «si tuviste un sueño y peleaste por una esperanza; e intentaste transmitirle a los que quedan... tal vez quede un pequeño aliento en las colinas, en los mares... Un pálido recuerdo que vale más que un monumento, que un libro, que una poesía. La esperanza humana que se va realizando en las nuevas generaciones».
É un xeito poético abondo de entender a vida despois da morte. En certo modo podemos pensar núa vida figurada despois da morte, entendendo que vivimos en todo el que femos, que vivimos (poendonos ñoños) nos corazois dos que deixamos atrás. Anque daquén dicía (creo que era Unamuno) que hasta os mortos acaban morrendo, pois según vaia morrendo a xente que nos conoceu, llougo non queda naide que nos recorde.
Fora como fora, lo certo é que esta resposta pode servir dende un punto de vista case poético, pero del mesmo xeito podemos dicir que esa vida nos corazois e nos recordos dos demais é anterior á morte. Esto é, a xente que nos quer xa nos recorda e nos pensa e nos lleva dentro antias de que morramos, pero non por eso son amos das nosas vidas (cabería perguntarse hasta que punto somos nosoutros mesmos amos das nosas vidas). Del mesmo xeito, as nosas obras, boas ou malas, tamén deixan pisada nel mundo antias de morrer nosoutros, e tein a transcendencia, normalmente, primeiro de que nos chegue a morte.
Pero hai úa vida física. Esto é, temos un corpo, un cerebro e úa capacidade de fer cousas que coa morte del noso corpo desaparece (al menos a priori).
Cabe entós perguntarse se esa singualaridade intrasferible (vou partir de que hai certa singularidade intrasferible del ser, anque podería ser tamén discutible) permanece viva ou non despois de morrer el corpo. El cristiano, el musulmán, el xudeo... ten a resposta ben clara, hai úa vida despois da morte, hai un premio ou un castigo... El budista, el hinduísta... tenlo tamén claro, despois da morte un renace a outra vida, pero neste mesmo mundo. Non teño moito conocemento da complicada lóxica de en que ser se reencarna un en función aos méritos ou deméritos de un nesta vida. El ateo maioritariamente tenlo tamén claro, «la quedaste y punto», que dicía Mujica.
Se partimos de que esiste úa individualidade intransferible del ser poderíamos discutir se é ou non materia... Dicen os científicos que a materia nin se crea nin se destrui. Más cotidianamente, morto un viven os vermes que de un se alimentan... Non poucos mandan incinerar el sou cadabre coa intención de botar as cenizas a algúa pranta (normalmente algúa fror ou algún árbol, que é máis duradeiro) e que da súa morte rexurda a vida (núa especie de reencarnación, non del espítitu, senón del corpo). Úa idea que, personalmente, resúltame moi atractiva.
Anque el dogma cristiano manda que el alma vaia al Célo, al Inferno ou al Purgatorio (insistimos en que a teoloxía católica xa non cre nel Limbo), ben de cristianos católicos mantein úa crencia probablemente de orixe pagano según la que os mortos en certo modo siguen entre nosoutros. Ou ben, vivindo noutro mundo, asístennos e visítannos. Rezar aos mortos ou honrallos de dalgún xeito col fin de que intercedan por nosoutros tanto nel outra vida como nesta é daqué común (vamos, el pedirlle á avola morta que te axude), e mesmo a crencia estendida de que os mortos se manifestan para demandar máis misas ou que se amañe daqué que quedou por amañar, ademáis da crencia da aparición dos mortos nos soños ou das sinalesque nos mandan («esto é a avola que nos quer dicir daqué», non é úa marcianada senón daqué relativamente común entre el católico medio). Asina, culturalmente é aceptable el idea de que os mortos, máis que ira dalgún sito, coexisten con nosoutros en espacio e tempo (pero que non podemos vellos al non ser corpóreos). Non deixa de ser inquetante pensar que avola morta poda coexistir en el mesmo tempo e nel mesmo llugar condo ún está, por caso, mantendo relaciois sexuales, pero eso xa é úa ida de pinza distinta.
Pero a pergunta da mía amiga non era sobre as posibilidades ideolóxicas e relixiosas que hai sobre a vida despois da morte ou respecto al Inferno, porque nin iba a ilustralla nin ella tera dificultade ningúa en acceder á información que lle interese. A pergunta era sobre a mía visión particular e individual.
Non creo que séñamos namais carne e óso. Nin creo que a materia nin a enerxía desaparezan sen mais. Al non ter criterio para asegurar ou negar a esitencia de Deus (ou, por que non, de varios deuses, non esqueizamos que el politeísmo estuvo estendido durante a maior parte da Historia na maior parte del mundo), é difícil pensar en un Paraíso ou un Inferno, como espacios físicos onde permaneza el non-corpo. Máis alló de eso, si se pode falar de espacios ideolóxicos entendibles como Inferno e Paraíso, tanto un Inferno terrenal(dende a Franxa de Gaza hasta Etiopía ou Ruanda serían Infernos terrenalesonde non hai vida, pois a vida é moito máis que el feito de respirar, mesmo a casa de colquera persona nel primeiro mundo podería ser un Inferno, outro tanto pasa colos Paraísos), como celestial, xa que como constructos ideolóxicos funcionan, polo que a esistencia ideolóxica de estos espacios é indudable, máis alló de que esos espacios se atopen nun llugar real. Dito de outra forma, un pode non crer no que dicen as bruxas, pero non pode non crer nas bruxas. As bruxas, como os curas, esisten, máis alló de que el que digan seña real ou non. El espacio físico del Inferno e del Paraíso esisten nun nivel intelectual e sentimental, máis alló de que se podan situar nun mapa.
Probablemente el esqueizo e a nada seña peor que el Inferno. Probablemente cada ún ten el sou propio inferno e el sou propio paraíso. E probablemente el que ten máis interés non seña perguntarse se hai vida (e con ella, castigo ou premio) despois da morte, senón se hai vida antias da morte. Pois, recitando a Mujica, «lo que diferencia la vida humana de otras formas de vida es que nosotros podemos, en cierta medida, dotar de un sentido a la vida».
Categoríes: Canal Blogues

Pages